Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Ve prospěch rozvoje venkova

Česko

Spočítat články o potřebě rozvoje venkova či dotačních programech, jejichž záměrem je slogan „rozvoj venkova“ skutečně naplnit, by zřejmě dalo hodně velkou práci. Stejně tak vyjádření politiků na toto téma. Prakticky vždy ale jde buď o obecné deklarace, nebo naopak o zcela konkrétní, nicméně dílčí jednotlivé projekty, které někdy někde někomu na venkově pomohly. Opravdu systémové řešení ale jako by neexistovalo.

Jenže existuje. Představa o něm zazněla mimo jiné na letošní mezinárodní konferenci maloobchodu „Retail Summit 2011“, a to prostřednictvím takzvané potravinové obslužnosti venkova. Základní myšlenkou je teze, podle které by měli obyvatelé malých obcí možnost stálého nákupu základních potravin v místní prodejně čili online dostupnost služby, která je pro každodenní život prakticky nezbytná. Fakticky by tedy šlo o obnovu někdejší sítě Jednot a dalších prodejen potravin v zásadě ve všech obcích v ČR. Taková situace dnes není ani náhodou, některé regiony se ji snaží řešit podporou rozvozu potravin do obcí, případně podporou dopravní obslužnosti. To je ale zcela opačný přístup, nutící lidi za službami a nákupy cestovat mimo své bydliště. A navíc dražší – podle odborníků vyjde zajištění dopravní obslužnosti na čtyřnásobně vyšší částky než zajištění potravinové obslužnosti.

Nejde ale jen o nákup potravin. Podle představ Svazu obchodu a cestovního ruchu by místní prodejna potravin poskytovala obyvatelům obce také poštovní či bankovní služby, včetně možnosti sázkových terminálů. Prodejny potravin by tak mohly vytvořit síť integrovaných služeb na našem venkově. Tato myšlenka je zvláště aktuální v současné době, kdy kraje ruší, nebo alespoň uvažují o zrušení ztrátových dopravních spojů a vedení České pošty předpokládá ukončení provozu řady ztrátových poboček. Roli pošt by přitom mohly převzít místní obecní prodejny a lidé by ušetřili za dopravu za poštovními i jinými službami.

Myšlenka má ovšem celou řadu dalších pozitivních doprovodných efektů. Skutečnost, že základní služby včetně možnosti „koupit si každý den čerstvý rohlík“ by měli obyvatelé obce k dispozici v místě svého bydliště, se samozřejmě odrazí ve zlepšení vazby lidí v obci k místu, kde žijí. To je velmi důležité, protože pokud se člověk identifikuje s místem bydliště, zvyšuje se jeho aktivita ve prospěch takového místa. Právě aktivity občanů jsou skutečným motorem rozvoje venkova a žádné dotace je nemohou nahradit. Místní obecní prodejny potravin by mohly být také pravidelným odbytištěm místní regionální zemědělské a potravinářské produkce, navíc zvyšujícím konkurenceschopnost příslušných podnikatelů nižšími náklady na dopravu jejich výrobků do místa prodeje. Regionální výrobky by přitom spoluvytvářely identitu jednotlivých míst, zvyšovaly by tím i turistický potenciál venkova a zároveň by sloužily jako online marketingový nástroj na propagaci českých potravin.

Celá myšlenka by mohla být uvedena do praxe docela brzy – kdyby k tomu byla nejen podnikatelská, ale i politická vůle. Například v případě pošt, které mají od ministerstva vnitra mandát jednat o využití objektů uzavíraných pošt pouze s obcemi, ne s podnikateli. Cestou je i novela zákona o rozpočtovém určení daní, která by menším obcím „přisypala“ více peněz z daňových výnosů. Naopak problém téměř není ve vhodných nemovitostech – v řadě obcí existují prodejny spotřebních družstev, ale i jiných maloobchodních sítí, i objekty pošt. Jde o to, co nejefektivněji je společně využít. Ve prospěch rozvoje venkova.

***

NÁZOR Obyvatelé malých obcí by měli mít možnost stálého nákupu základních potravin v místní prodejně čili online dostupnost služby, která je pro každodenní život prakticky nezbytná

O autorovi| PETR HAVEL, agrární analytik

Autor: