Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Velké věci a Rytmus

Česko

ODPOSLECHY Platinová deska za první den prodeje, šest tisíc kusů pryč během čtyřiadvaceti hodin? Kdo by to u nás mohl být? Nikdo z generace Vondráčkové. „Nestíháme výrobu,“ psali z EMI, když teď s dalším albem Král přišel Rytmus. „Rytmus je jediná hudba, na které se doma všichni shodneme,“ řekla mi nedávno česká proromská aktivistka. „Ségru na tom baví to r’n’b pozlátko, a že dělal s Darou Rolins. Brácha zas poslouchá všechno machisticky chlapácký.“ Ji na tom láká jednak postoj, a pak že ta hudba má tah. Ačkoli dřív měla lepší: teď když si Rytmus srovnává ladění hlasu počítačem, je tam cítit míň ulice a víc showbyznysu.

Hiphoper, jehož nick je možné vidět nasprejovaný ve slovenských romských osadách, si „bez rešpektu ide pre svoj ciel“, je zásadní identifikační postavou, zdvižená hlava, sebevědomí, my to dokážeme. Pevnou součástí toho postoje je ovšem ohňostroj kleteb do mnoha stran: dívkám, které se lepí na boháče, se v tom světě třeba říká „si vyjebaná zlatokopka“ a místo nějakého hej se v mezihře sborově křičí „kurrvy!“. Celá poetika je tu nastavená tak, že ve vedlejším songu se říká „nech hodí kamenem, kto nikdy nebol hriešny“. Pro ty, kdo nevědí, dodejme, že na Slovensku – na rozdíl od Čech – pronikl domácí hip hop do velkých médií a stal se součástí mainstreamové popkultury. Výsledkem je naivněsurreálná směs výchovnosti a proklínání, osobního angažmá a pozice na velké scéně. Ne že by to nepřipomínalo Landu.

Hiphoper je součástí slovenského projektu „Aj my Rómovia dokážeme velké veci“, jehož cílem je „prostřednictvím příběhů slavných osobností ukázat romské menšině reálnou cestu k vlastní seberealizaci“. Je to čistý paradox: coby modelový příklad je v antixenofobní kampani vybrán kdosi, u koho je porce nenávisti a negace v písničkách asi rekordní od Čadce po Aš.

Ale stejně je úplně pochopitelné, proč Rytmus funguje. Všechny ty muzikálové a superstarovské hvězdy dávají najevo zdvořilé podléhání režisérům, managementům, pořád přijímají mediální rámec, ve kterém by se ukázaly. Rytmus, kurvadrát, se s tím nepáře, cizí rám nesnese, jde sám. To se pak na koncert v malém městě sjede sedm set posluchačů, jen to fikne. Včetně holek ve spodním prádle.

O autorovi| Pavel Klusák, hudební publicista

Autor: