Asi o třetinu na 1779 se propadl také počet zadaných zakázek. Vyplývá to z analýzy inženýrské a poradenské společnosti IS.
Množství veřejných zakázek na občanskou infrastrukturu a bytové stavby kleslo o 17 procent. Ještě výraznější propad zaznamenaly zadané tendry na inženýrské stavby, kterých bylo ve srovnání s minulým obdobím o 37 procent méně. V případě dopravních staveb to byl ale propad až o 47 procent. Situace se podle odborníků z IS nebude vyvíjet utěšeně ani v příštím období.
„Ve 2. pololetí 2009 s ohledem na situaci v rozpočtových zdrojích očekáváme poměrně výrazný meziroční pokles hodnoty zadaných veřejných zakázek, zejména u staveb dopravní infrastruktury,“ uvedli v analýze. Za celý rok 2009 by se podle nich měl meziroční pokles hodnoty zadaných veřejných stavebních zakázek pohybovat kolem deseti až 15 procent.
Nejvíce peněz jde na silnice a dálnice Největším zadavatelem veřejných stavebních zakázek bylo v pololetí Ředitelství silnic a dálnic, které zadalo 82 zakázek v hodnotě 25,38 miliardy korun. Následovala Správa železniční dopravní cesty, která zadala 15 zakázek v hodnotě 10,64 miliardy korun.
Zakázky v úhrnné hodnotě nad sto milionů korun získalo od ledna do června jedenadevadesát jednotlivých zhotovitelů a sedmatřicet stavebních sdružení. Největší objem veřejných zakázek získaly od začátku roku firmy z francouzské skupiny Vinci, do které v Česku patří například Eurovia CS (bývalá SSŽ), SMP CZ nebo Průmstav. Z toho 2,9 miliardy získaly samostatně, další zakázky v hodnotě 21,81 miliardy získaly ve sdružení s dalšími firmami.
Druhou nejúspěšnější firmou ve veřejných stavebních soutěžích byl Metrostav, třetí se umístil Strabag.
Regionální mutace| Lidové noviny - Morava