Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Věříme v rozvojový trh, tvrdí manažeři

Česko

Manažeři autoprůmyslu začínají po roce plném nejistot opět rozvíjet střednědobé a dlouhodobé plány.

Budoucnost vidí hlavně v rozvojových trzích, jako je Brazílie, Indie, Čína – a východní Evropa.

Vrcholoví manažeři autoprůmyslu předpovídají svému odvětví mnohem optimističtější vývoj než před rokem. Shodují se například v tom, že se s krizí vypořádali rychleji, než čekali. Začátkem minulého roku si totiž nebyli jisti vůbec ničím. Nevěděli ani, jestli krizová situace potrvá rok, dva nebo ještě déle. Na začátku roku 2010 začínají plánovat s daleko větší sebedůvěrou.

S touto informací přichází společnost KPMG Automotive, která zpracovala průzkum mezi významnými manažery autoprůmyslu. Dotazovaní reprezentují široký rejstřík manažerů od výkonných ředitelů přes jejich náměstky až po střední management. Výsledky poodkrývají strategii automobilového průmyslu pro následující roky. Mimo jiné z nich lze vyčíst, že autoprůmysl se začal upínat na rozvojové země, vyspělé státy naopak mizí ze středu jeho pozornosti. Daleko lákavěji se jeví Brazílie, východní Evropa spolu s Ruskem a hlavně Asie – kromě Japonska, kde se trh s automobily naopak propadá.

Manažeři se jednoznačně shodují také na tom, že Asie bude největším tahounem autoprůmyslu v následujících letech. Přesto zůstávají střízliví a počítají s tím, že i rozvojové trhy se v blízké budoucnosti nasytí, přičemž předpokládají, že nejdřív k tomu dojde v Rusku. Jedenáct procent dotázaných si myslí, že ruský trh je dnes už pokrytý, a další třetina předpokládá, že bude pokryt do pěti let.

Ve střednědobém plánování vkládají manažeři největší naděje do Brazílie. Přes čtyřicet procent manažerů myslí, že bude nasycena automobily do pěti let, a další třetina dokonce očekává rozmezí až do deseti let. Dlouhodobě ale připadá manažerům nejslibnější Indie – že by byl indický trh už dnes nasycený, si myslí jen dvě procenta dotázaných. Téměř polovina respondentů oproti tomu věří, že nabídka bude pokrývat poptávku ještě deset let, a téměř čtvrtina předpokládá, že to potrvá ještě déle.

Severní Amerika vychází z výzkumu podstatně hůř. Osmdesát osm procent dotázaných si myslí, že její trh je přesycený, a více než třetina uvádí, že nadbytek se pohybuje kolem třiceti procent. Lépe na tom není ani Japonsko a západní Evropa, na jejichž přesycenosti se shodují tři čtvrtiny dotázaných.

Finanční služby vydělají Průzkum se zajímal i o to, který byznys v autoprůmyslu bude nejvýdělečnější. Dotazovaní nejvíc sázejí na finanční služby (leasing, splátky a podobně). Že tento obor poroste, se shoduje 40 procent manažerů, dalších 35 procent si myslí, že jeho zisky budou stejné jako doposud. Nejhůř na tom budou podle průzkumu dodavatelé a dealeři. Jen 15 procent si myslí, že se zisky dodavatelů v následujících pěti letech zvýší. Většina se však shoduje na tom, že tento byznys aspoň zůstane stabilní. Dealeři zažijí podle převažujících ohlasů v následujících letech buď stabilní výdělky, nebo naopak pokles, na němž se shodlo 40 procent dotázaných.

Průzkum se nezaměřil jen na budoucnost, ale nechal také manažery zhodnotit, jaká úsporná řešení byla v roce 2009 nejefektivnější. Jednoznačným lídrem mezi úsporami se stal vývoj nových materiálů. Následně si manažeři velice pochvalovali výrobu v zemích s levnou pracovní silou a počítačové modely řešení. Jako nejméně užitečné jim přišly úspory v kvalitní lékařskou péči. Za nepříliš efektivní průzkum označil také daňové pobídky. Stěžejním tématem je pro současný autoprůmysl podle dalších výsledků průzkumu stále rostoucí trend ekologických technologií. Osmdesát pět procent dotázaných deklarovalo, že vyvíjení nových technologií je pro ně důležité, a tři čtvrtiny si totéž myslí také o splňování environmentálních požadavcích. Za velmi důležitý označili manažeři také vývoj nových produktů čili nových modelů automobilů. Naopak za nejméně podstatné považují zvládnutí vztahů na pracovištích zasažených propouštěním v autoprůmyslu.

***

Manažeři v Americe jsou obecně nejoptimističtější, pokud jde o předpovídání ekonomického růstu. Vůči Japonsku mají nejmenší očekávání manažeři z EMEA regionu. Největší shoda mezi manažery z různých regionů panovala nad tím, že nahoru půjde automobilový průmysl ve východní Evropě a v Asii.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!