Podle tachografu, který inspektoři pozdě večer vytáhli ze zdeformované strojovny soupravy CityElefant, vjel vlak na výhybku rychlostí 108 kilometrů v hodině. Povolená rychlost je ale přitom jen 50 kilometrů. „Generální prohlídku ovšem máme v plánu až zítra, tak možná budeme zase o něco chytřejší,“ říká náměstek generálního inspektora Drážní komise Jan Kučera.
Podle něj je docela možné, že skutečnou příčinu nehody, při níž se zranilo jedenáct cestujících a strojvedoucí zemřel, odhalí až s odstupem času. „Bude to trvat týdny, měsíce ale možná i rok,“ dodává.
Vyšetřovatelé upozornili na to, že v místě nehody se běžně jezdí 120 kilometrů v hodině, tentokrát ale rychlost snižovalo návěstidlo. Prý signalizovalo, že vlak míří na výhybku a má zpomalit. Souprava ale nebrzdila. To by ukazovalo na poškození zabezpečovacího zařízení, Drážní inspekce je ale v závěrech obezřetná. „Je to jen jedna z variant, s technickou závadou však stále počítáme,“ odpověděl na dotaz Lidových novin mluvčí inspektorů Martin Drápal.
Jednotky CityElefant patří k nejoblíbenějším českým soupravám. Zatímco cestující si chválí komfort, strojvedoucí nedají dopustit na technické vymoženosti. Jednou z nich je i řada synchronně pracujících brzdových systémů.
Zničená souprava patřila ve své třídě k nejstarším.