Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Vliv šrotovného je velmi pochybný

Česko

Financování šrotovného ze Státního fondu životního prostředí by znamenalo jeho zhroucení, říká Martin Bursík (SZ), ministr životního prostředí.

LN Peníze ve Státním fondu životního prostředí (SFŽP) jsou určené hlavně pro kofinancování dotací z EU. Jak moc by financování šrotovného z peněz fondu ohrozilo čerpání evropských peněz?

V návrhu je nejasně napsané, jestli financování by bylo přímo z prostředků fondu nebo prostřednictvím zvláštního účtu, do kterého by šly finance z veřejných rozpočtů. Oni se také pánové Sobotka a Paroubek ve sněmovně kroutili, protože pochopili, že nepřemýšleli, kde na to vzít. Pokud by chtěli šrotovné financovat ze SFŽP, pak ho zlikvidují a ponesou důsledky za zhroucení Operačního programu životní prostředí, což je s pěti miliardami eur druhý největší operační program v republice.

LN Je možné najít finance v jiných fondech, které má pod sebou ministerstvo životního prostředí? Hledat zdroje na šrotovné v resortu životního prostředí je naprosto nerealistické. I kdybychom si řekli, že změníme priority Operačního programu životní prostředí, změníme implementační dokument a odsouhlasíme to s Evropskou komisí, stejně není možné šrotovné financovat z evropských fondů. I v ostatních státech jde o prostředky ze státního rozpočtu. Možná navrhovatelé četli předevčírem noviny a přijdou na deset miliard z prodeje emisních povolenek Japonsku. Jenže opatření, na která budou peníze použity, jsou odsouhlasena japonskou stranou, a šrotovné mezi nimi není.

Pokračování na straně 12

Dokončení ze strany 11

LN Máte připravené nějaké pozměňovací návrhy?

My jsme se připravovali na to, že tento návrh padne a v rámci „aktivní obrany“ jsme připravovali vlastní verzi. Máme připravenou korekturu návrhu, kdyby skutečně situace spěla ke kompromisu a sociální demokracie šrotovné prosadila, tak aby mělo alespoň nějakou logiku. Analyzovali jsme modely německý, francouzský a další. Pokud by už mělo šrotovné být, pak navrhujeme, aby bylo pro vozidla starší devíti, a ne deseti let, protože ta nesplňují emisní normu Euro 3. Měly by také existovat dvě sazby. Základní pro vozidla s emisemi do 160 gramů CO2 na kilometr a zvýhodněná pro vozidla do 120 gramů CO2 na kilometr, kde by byly ještě elektromobily, hybridy a další alternativní pohony.

LN Proti samotnému šrotovnému tedy nejste?

Já proti němu v principu jsem. Efekt je velmi problematický. V době krize může vyčerpat finanční rezervu středně- a nízkopříjmových skupin. Vliv na zaměstnanost je velmi pochybný, protože většina vozidel zde vyrobených se exportuje. Zateplování domů či instalace obnovitelných zdrojů pro vytápění mají daleko větší efekt na lokální zaměstnanost. LN Financování budete navrhovat z jakého zdroje?

Ze státního rozpočtu. Druhá možnost je Státní fond dopravní infrastruktury, ale rozpočet se mi zdá vhodnější.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!