Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Výroba SPZ v Česku: zlatý důl

Česko

Výrobu českých státních poznávacích značek ovládá už 15 let soukromá firma HICON. Ostatní výrobci značek se bouří. Na trh se podle nich nedá dostat. Ministerstvo dopravy totiž odmítá vypsat výběrové řízení, ve kterém by posoudilo více nabídek.

PRAHA V České republice nelze najít mnoho odvětví, která by více než deset let naprosto ovládala jedna jediná firma. Ve výrobě státních poznávacích značek (SPZ) ale podobný monopol funguje - a to už 15 let.

Jihomoravská firma HICON vyrábí pro stát SPZ od roku 1994. Během uplynulých let musela absolvovat pouze jediné výběrové řízení. Ostatní firmy na trhu, které státu nabízejí i finančně výhodnější nabídky než HICON, tak zuří. Kvůli neochotě ministerstva dopravy vypsat po letech nové výběrové řízení, je pro ně lukrativní zakázka nedosažitelná. „Je to celé pokřivené. Mělo by se poptat několik konkurenčních firem a z nich pak vybrat tu s nejlepší nabídkou. Tak by to mělo být, ale v tomto případě to prostě nefunguje. Je možné, že by si nás na ministerstvu nevybrali, ale chceme aspoň šanci,“ stěžuje si Jaroslav Brůna z firmy Viaflex Smržovka, která je ochotna ministerstvu výrobu SPZ zajistit.

Ještě ostřeji mluví další potenciální výrobce SPZ, který chce zůstat raději v anonymitě. Zmíněná firma se totiž bojí toho, že pokud by se na ministerstvu zapsala jako kritik úřadu, zakázku už nikdy v budoucnu nedostala. „V tuto chvíli nemáme absolutně šanci zúčastnit se výběrového řízení. My sami víme, že bychom státu ušetřili nějakých 20 až 30 milionů ročně. Ale na ministerstvu to nikoho nezajímá,“ říká zástupce nejmenované firmy.

Ministerstvo dopravy: Nejdříve změna systému. Až pak tendr Samo ministerstvo dopravy se brání. Vypisovat nové výběrové řízení nechce z několika důvodů. Argumentuje hlavně tím, že hodlá v dohledné době naprosto překopat systém výroby SPZ. Proto prý není rozumné vypisovat v tuto chvíli nové výběrové řízení.

„Je nesmysl, že bychom do výroby SPZ úmyslně nechtěli pustit jiné firmy. V tuto chvíli prostě nemá cenu něco měnit na půl či tři čtvrtě roku. Už totiž jednáme o změně zákona, která by měla výrobu poznávacích značek od základů změnit,“ brání se Josef Pokorný, ředitel odboru provozu silničních vozidel.

Ministerstvo hodlá výrobu SPZ přesunout do jednotlivých krajů. Základní bílé plechy by měly vyrábět dvě firmy pro celou republiku, Následné ražení číselných a písmenných řad pak provedou krajští výrobci. „Je to hlavně kvůli větší pružnosti výroby. Chystáme totiž zavedení osobních značek podle přání zákazníka,“ doplňuje Pokorný.

Zmíněný model ale začne platit nejdříve na konci příštího roku.

Monopol HICON podržela i nevypověditelná smlouva Ministerstvo se nijak netají tím, že je s firmou HICON spokojeno. Společnost dodává na čas a za celou dobu s ní prý nebyl problém. Podle ministerstva není na českém trhu žádná firma, která by dokázala hlavnímu dodavateli konkurovat. „Rýsují se jen výrobci z Polska a Německa, kteří jsou buď dražší, nebo mají celou řadu podmínek. Například montážní halu v Česku,“ říká mluvčí ministerstva Karel Hanzelka. Sami výrobci to popírají. Výroba SPZ je pro ně tak lukrativní, že by si žádné další podmínky nekladli. Zato HICON jednu zásadní podmínku měl. V roce 2000, kdy ministerstvo dopravy přebralo agendu SPZ od resortu vnitra, vyhrál HICON výběrové řízení. Součástí smlouvy byla jedna důležitá zmínka. Dokud firma nevyrobí 12 milionů kusů SPZ, ministerstvo jí nesmí vypovědět smlouvu. Jihomoravské firmě tak spadl do klína unikátní několikamiliardový kšeft.

Kontroverzní smlouvu podepsali náměstci tehdejšího ministra dopravy Jaromíra Schlinga (ČSSD) Karel Holl a Vladimír Sokolík. Oba později odvolal Schlingův nástupce, lidovec Milan Šimonovský. Ten také nechal v roce 2003 udělat audit, zda smlouvu vypovědět či ji zachovat. Kvůli velmi vysokému odstupnému vyhrála možnost zachovat. Trvání smlouvy se v době vzniku odhadovalo na dvanáct let. Díky automobilovému boomu ale hranice 12 milionů kusů padla už loni. Výběrové řízení ale ministerstvo z výše zmíněných důvodů stále oddaluje.

***

Kolik stojí SPZ? Největší zisk z nich mají obce

Prodej státních poznávacích značek není výhodný jen pro jejich výrobce. Vydělávají na nich i obce. Výrobní cena jednoho kusu SPZ se pohybuje okolo 50 Kč. Do ceny je započítáno samotné lisování plechů, ražba písmen a čísel a nalepení speciální fólie, která zabraňuje snadnému kopírování značky.

Výrobce poté značku prodá ministerstvu dopravy za přibližně trojnásobnou cenu. Ministerstvo vyjde každá značka na zhruba 170 korun. Zisk výrobce je na jednu značku kolem 100 Kč. Když dopravní resort státní poznávací značky přebere od výrobce, rozděluje je jednotlivým obcím s rozšířenou působností. A to bez jakéhokoli poplatku.

Největší zisk mají ze značek obce. Za vydání každé sady platí motoristé správní poplatek 800 korun. To znamená, že na jedné značce obce vydělají okolo 250Kč. Současný systém SPZ je založen na dělení podle krajů. Je to už sedmý model registračních značek na území České republiky. K menším územním celkům se už ministerstvo dopravy vrátit nechce.

Autor: