Pátek 10. května 2024, svátek má Blažena
130 let

Lidovky.cz

Výrobcům kol se letos daří

Česko

Spíš než do ciziny Češi míří na cyklostezky. Zatímco ostatní musí zlevňovat, kola v sezoně zdražila

PRAHA V době, kdy výrobci a prodejci automobilů počítají miliardové ztráty, si tuzemští výrobci kol a dalšího zboží pro cyklisty pochvalují výbornou sezonu. Někteří z nich dokonce mluví o největším úspěchu za poslední roky.

„Nám se letos daří výborně a možná paradoxně zažíváme jednu z nejlepších sezon vůbec. Nejen že jsme doprodali skladové zásoby z loňských přebytků, ale v současnosti jsme již prakticky doprodali i kola z kolekce 2009. Stejně pozitivní reakce máme i od většiny našich obchodních partnerů, kteří jsou ve styku s koncovými zákazníky,“ popsal nečekaný zájem Jan Skřička, šéf marketingu českého zastoupení značky Merida.

To v Česku každoročně prodá asi 25 tisíc kol a přestože by podle Skřičky k určitému poklesu poptávky ještě mohlo se zpožděním dojít, zatím se snaha domácností o úspory do této oblasti nijak výrazně nepromítá. Podobně mluví i domácí výrobce Author, který se spíš než recese obává špatného počasí. „Z hlediska prodejů a tržeb jsme na tom přibližně stejně jako loni. Vypadalo to ještě mnohem nadějněji, lepší start sezony jsme zatím nezažili. Bohužel se pak ale do prodejů promítlo dlouhodobě deštivé počasí,“ řekl obchodní ředitel Authoru Jiří Cabrnoch. Výrobci těží z voleb Firmy si v této souvislosti pochvalují především fakt, že si řada politických osobností vybrala kolo jako nástroj letní kampaně před blížícími se volbami. Na Moravě je to Mirek Topolánek, ve středočeském kraji zvolil stejnou metodu Petr Bendl a inzeráty z cest na kole si nechal vyrobit například i David Rath. Z hlediska prodejců si nemohli vybrat lepší dobu.

„Tím, že si pan Topolánek a jeho tým vybrali naši značku, jsme byli potěšeni. Určitě se jedná o jistou formu publicity a je pravděpodobné, že nám tato aktivita u části naší klientely prospěje,“ prohlásil Skřička, jehož firma expremiérovi „udělala cenu“ na dvojici bicyklů pro akci Léto s Topolem.

„Jakákoli taková aktivita veřejného činitele je pro popularizaci cyklistiky určitě dobrá. Ostatně kolo si jistě nezvolil náhodou, mezi lidmi je to velmi oblíbená věc,“ přivítal to Cabrnoch.

Krize může i pomáhat Fakt, že mají Češi hlouběji do kapsy, se podle výrobců může projevit i pozitivně. Řada lidí dá před cestami do zahraničí přednost dovolené doma a raději jednorázově investuje peníze do kola, které jim vydrží roky a vyžaduje už jen minimální výdaje. Na prodejích se ale projevují i další moderní trendy.

„Zájem o kola je velký proto, že v Čechách jsou vnímána spíš jako sportovní náčiní než dopravní prostředek. Současný příklon ke zdravému stylu tomu hodně nahrává. Spousta lidí v dnešní době také ocení možnost vyčistit si hlavu. U nás si můžete kdykoli vyjet do přírody bez omezení, což zdaleka neplatí všude,“ vyjmenoval Cabrnoch.

I tak se ale výrobci kol musí přece jen ohánět víc než v minulosti. „Katalogy se vydávají na podzim, ale samotná výroba pak probíhá v zimě. Proto výrobci do cen nestačili zahrnout prudké zhoršení kurzu koruny a vyráběli dráž. Kola v sezoně tak paradoxně zdražila,“ upozornil Jakub Matouš z prodejny kol Megabike.

Daří se jen někomu Výraznější než v minulosti jsou tak třeba kampaně na vylepšení image značky nebo marketingové akce na podporu prodeje. Konkrétní prodejci navíc potvrzují, že také s výprodejovými slevami se začalo už před prázdninami, tedy asi o měsíc dříve než v minulosti.

Reakce jednotlivých prodejen už se navíc dost liší a zatímco někteří s výroky výrobců souhlasí, jiní hovoří o propadu kolem deseti až patnácti procent. Velkou roli zde totiž hraje především konkrétní lokalita, jak z hlediska terénu, tak ekonomické síly obyvatel.

„My sídlíme v Kolíně, tady je to samá rovina, a tak hodně prodáváme hlavně crossová kola. Naši známí měli zase prodejnu v Podkrkonoší, sezonu tam mají mnohem kratší a prodávají spíš náročnější horská kola,“ uvedl Matouš.

***

Proč jdou kola v Česku na dračku

* Ve srovnání s cestami do zahraničí jde o relativně malou počáteční investici s dlouhodobým efektem. * Zdravý životní styl se stává všeobecným trendem, cyklistika je rodinným sportem. * Lidé chtějí k cestování využívat i krátké jednodenní nebo dvoudenní dovolené. * Cyklistiku silně propagují firmy i politici.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!