Úterý 7. května 2024, svátek má Stanislav
130 let

Lidovky.cz

Výročí havárie ve Studénce: smrtící přejezd by měl zmizet do roku 2019

Česko

  18:00
STUDÉNKA - Rok po srážce kamionu a pendolina ve Studénce na Novojičínsku se začíná rýsovat konkrétní plán na stavbu silničního obchvatu nebezpečného přejezdu. Obec jedná s vlastníky pozemků, kudy by náhradní komunikace měla vést. Přestavba by měla ale začít až roku 2019.

Nehoda ve Studénce - pendolino smetlo kamion stojící na železničním přejezdu. foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Jeden z nejfrekventovanějších přejezdů v zemi, kde denně projede několik desítek vlaků, zmizí z mapy. Obec Studénka dokončuje plán obchvatu, který z rizikové oblasti odvede nákladní dopravu. Zároveň se bude jednat o stavbě podjezdu v místě současného křížení.

Ten má být určen pro osobní automobily, cyklisty a pěší. „Přejezd je velmi využívaný, je nutné zachovat v hustě obydlené části dopravní dostupnost,“ říká starosta obce Studénka Lubomír Šobich.

Projekt výstavby objezdu je zatím ve fázi plánování. „V současné době máme vytvořenou studii proveditelnosti a provádíme geodetické zaměření parcel a pozemků, po nichž by náhradní komunikace měla vést,“ informuje Šobich. „Obec se zavázala, že zpracuje projektovou dokumentaci obchvatu, a ta je hotová, dohodnutá s vlastníky pozemků. Nyní se přistupuje k nacenění transakce, výkupu pozemků a vyjednání výše náhrad za případně demolované objekty. S realizací by se mělo začít do roku 2019,“ dodává.

Neodradily je nehody ani pokuty. Řidiči na přejezdy na červenou vjíždí dál

Do té doby však přejezd zcela beze změn nezůstane. Správa železniční dopravní cesty spolu s policií pracuje na vyšším zabezpečení přejezdu. V dubnu 2016 proběhl test úplně nového výstražného systém přídatných světel. Testované zařízení se už na českých silnicích běžně používá. Upozorňuje řidiče například na místo, kde vyjíždějí vozy záchranné služby.

„Zabezpečovací systém testovaný ve Studénce je úplně nový. Zavedení světelné signalizace a příslušného značení musí projít správním řízením, jde v podstatě o zavedení nové dopravní značky,“ říká Šobich. Pokud policie schválí instalaci nových výstražných přídavných světel, je možné, že se podobný způsob zabezpečení rozšíří i na další rizikové přejezdy. Výstažné světlo začne blikat už 25 metrů před přejezdem v okamžiku, kdy začnou svítit červená světla u přejezdu. „Řidiči by pak měli povinnost zastavit ještě před tím, než se sklopí závory,“ dodává starosta.

Řidič kamionu, který se v červenci 2015 v obci Studénka na Novojičínsku srazil...
Řidič polského kamionu stačil před střetem s pendolinem pouze popojet

Největším problémem je ovšem nezodpovědnost řidičů. Přejezd, který kříží čtyři koleje je široký a doba, po kterou blikají červená světla před sklopením závor, je úměrně dlouhá času nutnému na vyprázdnění kolejiště. Právě třicet sekund dlouhá prodleva mezi výstrahou a sklopením závor je důvodem, proč lidi přejíždějí na červenou a riskují tak srážku s vlakem. „Jeden z nápadů v době po kolizi byl osadit okolí přejezdu varovnými bilboardy, ale po dohodě s BESIPem k realizaci nedošlo. Bilboardy totiž mohou odvádět pozornost řidičů,“ uvedl starosta Studénky.

.

Autor: