Sobota 11. května 2024, svátek má Svatava
130 let

Lidovky.cz

Za všechno může internet

Česko

Kopírování zabíjí hudbu, tvrdí IFPI i v roce 2009. Jako názor trochu konzervativní, jako předpoklad obchodní strategie spíš čirý nesmysl. PRAHA „Současné problémy hudebního průmyslu nejsou důsledkem poklesu zájmu o nahrávanou muziku. Spíše reflektují skutečnost, že obchodní hodnota hudby je devalvována masovým kopírováním a pirátstvím,“ tvrdí Jay Berman za IFPI v nové výroční zprávě. Koho dnes ale zajímá jakási „obchodní hodnota“ hudby? Běžní konzumenti potřebují pouze příjemnou kulisu ke vstávání, uklidňující do auta či k práci a něco divočejšího na páteční party. Jen velmi malé procento posluchačů dospěje k tomu, že by mohlo svou oblíbenou kapelu nějak podpořit; a je jen otázka času, kdy i ti nejpohodlnější zjistí, že CD za 579 Kč jsou vyhozené peníze. Zájem o muziku neklesá, jen se projevuje jinak než nakupováním cédéček „naslepo“ jen na základě hezkých plakátů ve výkladní skříni.

Vyhledávač-blog-úložiště Jakási protipirátská divize IFPI (IFPI’s internet anti-piracy team) odstranila v roce 2007 přes půl milionu internetových linků odkazujících na nelegální obsah, většinou nových hudebních nahrávek. Vloni stoupl počet zneškodněných odkazů na tři miliony. Tvrdí to výroční zpráva.

Kdo jen trochu zná úzus blogerů, kteří zmíněný nelegální obsah na internet věší nebo na něj odkazují, ví, že jakmile je jeden link tzv. mrtvý, vznikne rovnou pět dalších. Nefunguje RapidShare? Tak tady je odkaz na MediaFire či MegaUpload. A to blogy ještě zdaleka nedosahují takové obliby jako tzv. P2P sítě, kde sdílejí uživatelé soubory přímo ze svých počítačů. Vyžadují sice instalaci dalších programů, ale na jejich uživatele IFPI nestačí.

V jednoduchosti nicméně trojklik „vyhledávač-blog-úložiště“ stále vede. Některé blogy si vydobyly takovou oblibu a prestiž, že se jejich majitelé ptají: „Chcete u nás propagovat vlastní muziku? Můžeme sdílet i vaše demo.“ Denně si ho může stáhnout několik stovek lidí na celém světě. Tady kopírování muziku nezabíjí, ale šíří ji mezi lidi, kteří by se o její existenci jinak nikdy nedozvěděli. Ne náhodou také mnoho firem pochopilo, že reklama na serverech poskytujících nelegální obsah (hudbu, filmy, počítačové hry nebo software) je díky návštěvnosti výborným kšeftem.

Autor: