Čtvrtek 9. května 2024, svátek má Ctibor
130 let

Lidovky.cz

Zábavný hudební chaos Muffu

Česko

Znovuzrozený hravý ansámbl vydává konečně eponymní debut

Před zhruba deseti roky se začala formovat nová muzikantská generace, která tvoří dnešní předvoj české jazzové scény a jejíž příslušníci zároveň osvěžují tuzemskou pop-music. Právě tehdy vznikl ansámbl Muff, pojmenovaný podle jůhelácké televizní figurky, již noví funk-jazzmani sledovali v dětství o nedělních dopoledních. Muff se obracel k elektrickým deskám Milese Davise ze 70. let i k odkazu mnohobarevného free Art Ensemble of Chicago, zemité tvorbě Charlieho Minguse, souzněl s čerstvým newyorským nu-jazzem a nevyhýbal se jakémukoli nosnému podnětu. Především ale v té hudební džungli nacházel vlastní cestu, již zpočátku určovaly kompozice šéfa, saxofonisty Marcela Bárty. Ačkoliv u generačních vrstevníků vzbuzoval Muff vyslovené nadšení, moc příležitostí k hraní nebylo a vydavatelství o kapelu s undergroundovým šmakem ani nezavadila. Muzikanti nakonec projekt odložili stranou, částečně frustrovaní, ale také zaujatí jinými věcmi. Bárta sestavil jazzověji zaměřené Vertigo, klávesista Muffu Jakub Zitko využil celou kapelu v revolucionářském mini-bigbandu NUO, všichni zároveň sbírali zkušenosti působením s dalšími uskupeními v širokém žánrovém rozptylu. Což se výrazně a pozitivně projevilo, když se relativně nedávno dala kapela znovu dohromady a jedenáct let od zrodu vydává konečně eponymní debut u ofenzivního labelu Animal Music.

Kdo živelnou kapelu slyšel například v domovském klubu Jazz Dock, mohl si říkat, jestli se tak koncentrovaná energie v odcizeném studiu neumenší. Ale hned vstupní Ufofkou mizí pochybnosti jako voda v koši. Nahrávky pořídivší Lukáš Martinek i Milan Cimfe, který je smíchal, odvedli dokonalou práci, naleštěnou ještě newyorským masteringem Gena Paula. Ale zdaleka ne jen díky autenticitě zvuku je album mimořádné.

V jedenácti kompozicích především Bárty a Zitka se představuje Muff coby zcela originální kapela, která si se stylovostí nedělá hlavu, ale zároveň už svůj vlastní způsob má, vyrostlý z celé řady různorodých, a přitom stmelených prostředků. Jsou v něm slyšet ozvěny prvotních inspiračních zdrojů skloubené s dnes už vyspělou kompoziční technikou a stojící na hráčské zralosti nejvyšší úrovně. Rytmika Jakub Vejnar – baskytara a Roman Vícha – bicí má tah, jaký ve zdejších krajích nebýval, a sólisté staví nápadité improvizace.

Zrytmizované „svědectví“ doby Tvořivá a vtipná hudební koláž je špikována četnými Zitkovými samply, z nichž nejkomičtější je ve skladbě Plastic People, totiž zrytmizované dobové „svědectví“ náhodného návštěvníka vystoupení Plastiků kdesi mimo Prahu z počátku sedmdesátých let a vysílaná Čs. rozhlasem v památném procesním roce 1976.

Silná témata nesená často unisonem kytary a tenor- či sopránsaxofonu, ostré aranžérské střihy a strhující figury spodku, ale i takřka lyrické momenty a pak zase zcela uvolněné pasáže, vše drží pohromadě a i po mnohonásobném poslechu je pořád co objevovat. Bárta vnáší do celého toho okouzlujícího jakoby chaosu, který ale má vnitřní řád, momenty jazzové, „krabičkový“ kytarista Jiří Šimek zase rockové. S propracovanou a vehementní činností rytmiky jde jejich hra báječně dohromady, stejně jako drsné barvy Zitkových kláves. Po několikaleté pauze znovuzrozený hravý Muff patří k tomu nejlepšímu, co v tuzemsku za poslední léta vzniklo. A co by, kdyby k tomu kapela dostala šanci, muselo vzbudit respekt i ve světě.

Muff

CD Animal Music, 2010

Autor:

Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA
Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA

HiPP rozšiřuje své portfolio kojeneckého mléka o nový typ obalu. Novinka přichází ve formě HiPP COMBIOTIK® v plechové dóze, 800 g, která nabízí...