Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Žáci víceletých gymnázií poráží ostatní

Česko

PRAHA Mezi znalostmi dětí na základních školách a víceletých gymnáziích jsou propastné rozdíly. I nadále tedy platí, že víceletá gymnázia „berou“ základním školám nejchytřejší žáky, ti ostatní pak za svými vrstevníky pokulhávají.

Ukázaly to alespoň testy společnosti Scio, které loni prověřovaly znalosti 39 tisíc žáků 5. a 9. tříd. Účast v testování byla dobrovolná, školy si testy musely samy zaplatit, za tři předměty až pět předmětů pro jednoho žáka daly 105 korun. Žáci skládali testy z matematiky, anglického a českého jazyka a obecných studijních předpokladů.

„Z výsledků je jednoznačné, že nadanější děti jsou na víceletých gymnáziích. Studenti těchto škol v testování dopadli ve srovnávacích testech až o třicet procent lépe než jejich spolužáci na základních školách,“ řekl mluvčí Scia Bohumil Kartous.

Přesto některé základní školy dopadly lépe než víceletá gymnázia. Bylo jich však mnohem méně než těch neúspěšných. Podle Scia je důvodů, proč jsou některé základní školy na velmi dobré úrovni, hned několik. „Buď tyto základní školy nemají ve svém okolí žádné víceleté gymnázium, na které by děti přecházely, nebo má škola tak dobrou pověst, že své děti do ní rodiče dají mnohem raději než na jiný typ školy,“ popsal Kartous.

Cílem testů bylo porovnat školy mezi sebou. Nebyla tedy stanovena žádná laťka, která by ukazovala, jestli se každá škola z dlouhodobého hlediska zlepšila, či zhoršila. Porovnávaly se pouze momentální dovednosti žáků mezi jednotlivými školami. Hlavní překážka: lenost Ukázalo se například, že deváťáci na základní škole vyřešili v průměru 25 procent testů z matematiky. Jejich vrstevníci z gymnázií byli úspěšní v 55 procentech úloh. Mnohem větší rozdíly se ale objevily v angličtině. Zatímco gymnazisté v nich odpovídali správně ze 72 procent, žáci základních škol byli úspěšní jen ve 34 procentech.

„Překvapením bylo, že v krajích nejsou moc velké rozdíly. Kraje vykazují přibližně podobné výsledky. Vybočuje pouze Jihomoravský tím, že učitelé dokážou více rozvíjet potenciál žáků než v ostatních krajích,“ dodal Kartous.

Kromě vědomostních testů žáci a učitelé vyplňovali ještě další dotazník. Ten se ptal třeba na to, jak žáky škola baví, co očekávají od budoucnosti, jak hodnotí výuku anebo jaké faktory považují učitelé za překážky v dosažení lepších výsledků u žáků. Podle učitelů je hlavní překážkou lenost a pohodlnost žáků. S tím souhlasí i samotné děti a říkají, že je škola příliš nebaví. Odpověděly tak čtyři z deseti dětí.

Zajímavý je i fakt, že sice 97 procent učitelů ví, co je sociální siť Facebook, aktivně ho užívá jen 26 procent. „Jen pouze pět procent z nich používá Facebook při výuce, je tedy vidět velký generační rozdíl a to, že u některých učitelů je vyloženě averze k sociálním sítím,“ popsal mluvčí Scia.

Testovat žáky základních škol a víceletých gymnázií chce i ministerstvo školství. Pilotně si testy školy vyzkouší letos v říjnu, ostrý start proběhne v roce 2013.

Autor:

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...