Pondělí 6. května 2024, svátek má Radoslav
130 let

Lidovky.cz

Ze školy rovnou na doučování

Česko

Je začátek školního roku, ale paní Jandová už ví, že její dcera bude potřebovat nějaké intenzivnější doučování, přesněji řečeno přípravný kurz, který by čtrnáctiletou dívku do jara vycepoval v českém jazyce a matematice.

„Ne, není mi jí líto,“ odpovídá na otázku, jestli nelituje pubertální dívku, která bude muset po dlouhém sezení ve škole ještě do kurzu. V dopise z prázdnin jí totiž našla osm chyb. „Představte si, osm chyb!“ říká paní Jandová. „S něčím takovým by se na slušné gymnázium v žádném případě nedostala.“

O čtyři roky mladší Vojtěch, který letos nastoupil do primy osmiletého gymnázia, absolvoval loni podobnou drezuru dokonce už v páté třídě. Do jednoho gymnázia chodil jednou týdně na přípravný kurz z češtiny, do druhého na přípravný kurz z matematiky. Rodiče ho tam přihlásili s tím, že se na obě gymnázia bude hlásit. „Doufali jsme, že tím zvětšíme jeho šance, že bude připravený na jejich formu testů,“ připouští Vojtův otec. Nakonec se ale chlapec dostal na gymnázium třetí, kam na přípravu nechodil.

Nastala u nás honba za doučováním a cílenou přípravou, o níž jsme před časem s podivem čítávali v článcích o japonském nebo korejském specifiku? Je známo, že tamní žáci chodí často domů z různých procvičování až pozdě večer, aby pak do půlnoci ještě dělali úkoly a učili se na druhý den.

Šéf testovací společnosti Scio Ondřej Šteffl si to nemyslí. Přesto Scio přípravné kurzy na střední školu zavedlo také. Poptávka rodičů je prý značná - svůj podíl na ní ovšem má i narůstající počet středních škol, které svoje přijímací zkoušky nahradily právě Scio testy.

Nejde tak trochu o davovou psychózu? Podle Šteffla je třeba posuzovat každou věkovou kategorii jinak. Například jedenáctileté děti, které se hlásí na poměrně obsazená osmiletá gymnázia, se samy ještě tak docela připravovat nedokážou a cílené doučování jim může k úspěšnému složení zkoušky skutečně pomoci.

„U starších ročníků jde často prostě jen o podobnou záležitost jako při učení cizímu jazyku: Můžu si koupit učebnici pro samouky a pomocná cédéčka, ale asi bych se nepřinutil si na to sednout. Kurz mne přinutí,“ vysvětluje Šteffl. Uchazeči o vysokoškolské studium však podle něj nedocházejí do kurzů pořádaných většinou příslušnými fakultami proto, že by chtěli zvýšit svoje kompetence v určitém oboru, ale že chtějí znát znění pravděpodobných otázek a odpovědí. Dodejme, že podobné je to i s kurzy Scio, které zájemce připravují na testy této společnosti. Šteffl se však dušuje, že funkce lektorů a tvůrců testů není u nich žádným způsobem propojena.

Šteffl očekává zvýšenou poptávku po doučování v souvislosti se státními maturitami. „V Polsku se po zavedení státních maturit poptávka třeba po kurzech matematiky zvýšila výrazně,“ tvrdí a dodává, že přirozeně také začaly stoupat ceny.

Autor: