Pondělí 13. května 2024, svátek má Servác
130 let

Lidovky.cz

Žlutá stížnost do Bruselu je hotová

Česko

BRNO Okamžik pravdy o dotování železnic se přiblížil. Představitelé společnosti Student Agency potvrdili, že dokončili podnět, kterým se obracejí na Evropskou komisi. Ta by měla říci, zda kraje pochybily, když se rozhodly dotovat téměř výhradně vlaky Českých drah.

Student Agency, přesněji její dceřiná společnost RegioJet, argumentuje takto: Nabízeli jsme stejné služby s žádostí o výrazně menší podporu z veřejných peněz a kraje na zakázku v hodnotě více než 150 miliard korun nevyhlásily výběrové řízení nebo už vyhlášené tendry zrušily. „Náš dokument je připravený. To, kdy bude předložen Evropské komisi, závisí především na formálních postupech,“ potvrdil včera LN obchodní ředitel RegioJetu Jiří Schmidt. Sám odhaduje, že podnět podají do konce měsíce.

Jedině Evropská komise může nařídit změny. O tom, zda firmy dostaly nedovolenou podporu z veřejných peněz, totiž nerozhodují národní antimonopolní úřady, ale právě komise. V České republice toto právo zatím nikdy neuplatnila.

Student Agency ale před jednáním zásadně mění strategii. Dosud hlasitě komentovala vztahy krajů a drah, její majitel Radim Jančura označil hejtmany za hloupé a žádal, ať jej za to žalují. Dokument určený do Bruselu ale nezveřejní. „Nechceme dále zahušťovat již tak dost komplikovanou současnou situaci v dopravním sektoru,“ zdůvodnil to Schmidt.

Výsledek bude podle předsedy představenstva Sdružení železničních společností Jiřího Mužíka důležitý i pro další dopravce, kteří mají zájem provozovat osobní železniční dopravu. „Ač lze naše členy považovat za konkurenty, v tomto spolupracujeme, konzultace po telefonu probíhaly i několikrát denně,“ poznamenal s tím, že je důležité prokázat, zda kraje skutečně mohly ušetřit.

Krajští představitelé i České dráhy oponují stále stejně: Jančurova firma nevlastní vlaky ani personál, jen se zviditelňuje. Generální ředitel drah Petr Žaluda tvrdí, že Jančura nikdy vlaky provozovat nechtěl.

Jančurova společnost ale stále trvá na tom, že chtěla začít v dalších letech a kraje jí měly umožnit účast v tendrech. Podle ní bylo možné, aby od roku 2011 jezdily její vlaky a nahradily státní dráhy. A že nešlo jen o hlavní tratě, ale i o lokálky.

***

Soukromníci Firma Radima Jančury není sama, která by chtěla podnikat na kolejích. Na Karlovarsku už některé trati provozuje firma Viamont, na trasu Liberec–Rybniště se chystá německá firma Vogtlandbahn, součást britské Arrivy. Kraje tvrdí, že smlouvy umožňují na některé tratě vypsat tendr dříve. Podle jihomoravského hejtmana Michala Haška mohou nabídnout zhruba polovinu tratí.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!