Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Aero v novém: Zdůraznění kladů a zachování atmosféry

Design

  7:00
Smyslem každé rekonstrukce je vylepšit existující stav. V ideálním případě by ovšem neměla nahradit to původní, co je kvalitní. A samozřejmě by neměla zničit původní atmosféru - pokud za něco stála. Obojí se v kinu Aero podařilo udržet.

Prodloužený bar, odhalené technické instalace, pouze tři barvy a podlaha inspirovaná filmovou klapkou. foto: David Maštálka

Nedávno jsem psal o povedené rekonstrukci kina Světozor od architektky Marcely Steinbachové, která se odehrála před pěti lety. Jsem rád, že na tento článek mohu navázat v podobném duchu dalším, který popisuje událost, která se stala teprve nedávno. Slavnostní otevření zrekonstruovaného předsálí kina Aero proběhlo 9. prosince 2011.

O REKONSTRUKCI SVĚTOZORU ČTĚTE ZDE

Jediný barevný akcent sálu představuje „rozpixelované“ logo hvězdy

I doslovnost může mít své kouzlo

„Dokázali byste navrhnout interiér baru do čtrnácti dní a posléze vše prosadit před investorem, kterým je Praha 3, následně vše projednat s předem daným projektantem a nakonec vše uhlídat při realizaci? A to vše s minimálním rozpočtem a velmi krátkou dobou na realizaci, navíc za provozu kina?“ Tak nějak znělo zadání od provozovatele určené A1 architects.

Původní stav

Není to zrovna ideální začátek, ale spousta architektů u nás si už na taková zadání zvykla. V omezeném čase se musíte koncentrovat na minimum základních rozhodnutí, která musí být udělána správně. V tomto případě se to povedlo. Zesilování silných stránek je vždy úspěšnější než odstraňování nedostatků - právě na tuto strategii vsadili A1 architects při rekonstrukci předsálí žižkovského kina Aero.

Půdorysný návrh

Úzký a dlouhý (6 x 25 m) prostor předsálí je dnes pocitově ještě užší a delší. Na tom se podílí přemístění baru z koncové kratší strany na delší, díky čemuž došlo k jeho prodloužení. Tím snad bude částečně eliminována největší nevýhoda původního stavu - nízká kapacita a následné fronty.

Úzké předsálí je po rekonstrukci pocitově ještě užší - bar, který byl původně v kratším čele, se podélně roztáhnul. Doufejme, že se díky tomu budou tvořit menší fronty.

Pocitové zúžení ale způsobil především podlahový diagonální vzor, tvořený černým a bílým linoleem. Nejvíce zapamatovatelný prvek nového interiéru se přímo inspiroval u filmové klapky. Architekti mají často pocit, že inspirace musí projít procesem úprav tak, aby nebyla doslovná, ale je vidět, že občas bývá doslovnost (jak je tomu také např. u podlahy v Národní technické knihovně v Dejvicích) tím nejlepším řešením.

Černá, bílá, zelená: každá barva má svou roli

Interiér obsahuje v zásadě pouze tři barvy. Černou (pod kterou řadím i tmavě hnědou, ve které je proveden veškerý nábytek), bílou a zelenou, respektive několik druhů zelené. Nábytek je jednoduchý, typový, nijak nepoutající pozornost. Černá je použita na vše utilitární: na zdi, stropy, bar, odpadkové koše a mobilní nábytek. U stropu je to velmi logická volba. Zvláště pak, když díky absenci podhledu na tomto pozadí vynikají barevné elektrické kabely a odhalená vzduchotechnika.

Interiér zrekonstruovaného kina Aero.

Bílá vytváří pozadí všeho důležitého. Podsvěcuje bar, aby vynikly lahve nápojů, a především zdůrazňuje výmalby zapuštěných nik, které vytvářejí výborné pozadí pro nádherné filmové plakáty českých tvůrců ze sbírky Terryho ponožek. Skryté zářivkové osvětlení je použito také na spodní hraně baru, u kterého mě potěšil i „okenní otvor“ s výstavkou nabízených dortů. U zdí je světlo vždy schované za dřevěnou lištou, která je natřena stejnou barvou jako zeď, a tak tento detail snadno přehlédnete. Je to tak správně. Jako návštěvníka vás nemusí (a ani by nemělo) zajímat, jak je efektu zdůraznění dosaženo.

Zelenou najdeme na všech dveřních výplních a a velmi výrazné je její použití na obložení nosné konstrukce. Tyto „zábaly“ tvoří někde vestavěný nábytek, jinde informační tabule, na které se píše křídou. Přestože původní záměr byl vystačit s jedním druhem zelené, vinou různých dodavatelů se ve výsledku sešlo několik odstínů. Nepovažuji to ale za problém.

Kruhový motiv, převzatý z původní funkcionalistické stavby, se objevuje i v dutých stěnách, využitých pro nabídku prospektů.

Spojující motiv kruhu

Rekonstrukce pracuje s charakteristickým kruhovým motivem, převzatým z „lodních“ oken původní funkcionalistické stavby a otvorů vnějších dveří. V interiéru se objevuje několikrát. Nejvíce mě potěšil v podobě falešných kruhových otvorů na vstupních dveřích do sálu. Pomocí jednoduchého triku se cizí polygon původních dveří stal přirozenou součástí nového interiéru. Kruhové otvory byly využity i na vestavěném nábytku a „kapsách“ v dutých stěnách, nabízejících propagační letáky a informace. Za pozornost stojí také 24 individuálně upravených žárovek v podání designérky Silvie Luběnové, i když původně zamýšlená stínidla se tímto způsobem úplně nahradit nedají.

Ilustrace Silvie Luběnové

Podstatnou proměnou prošly toalety. A1 architects jim zdaleka nevěnovali tolik pozornosti jako Marcela Steinbachová ve Světozoru, ale jsou provedeny jednoduše a s vkusem. Tmavá podlaha a strop, bílé obkladačky s praktickými černými spárami - že jejich návrhu někdo věnoval energii, si možná ani nevšimnete, ale to vůbec není negativum.

Toalety jsou pojaty jednoduše a utilitárně.

Pro architekty stojí určitě za upozornění fakt, že kvalitního výsledku bylo dosaženo, i když autoři studie sami nenavrhovali navazující projektové fáze a neměli ani vliv na výběr projektanta. Určitě se najde dost kritiků, kteří by si uměli představit nový bar v drsnější, více punkové podobě, která by odpovídala artovému kinu i původnímu stavu. Možná jim současná podoba bude připadat až příliš vydesignovaná a tento pocit určitě ještě zesílí fotografie prázdného prostoru doprovázející tento článek. Až se ale zašpiní bílé části podlahy a běžný provoz zanechá své přirozené stopy, tento pocit zmizí.

FAKTA:

Autoři: Lenka Křemenová, David Maštálka / A1Architects www.a1architects.cz Spolupráce: Silvie Luběnová - maestrokatastrof (svítidla) Projekt: APS projekt Praha, s. r. o. (generální projektant) Dodavatel stavby: ARCUS - Růžička, s. r. o. Realizace: 2011

Není lepší způsob, jak to ověřit, než se zajít přesvědčit na vlastní oči. A všímat si i zdánlivě nepodstatných detailů. Třeba faktu, že přičiněním architektů zůstaly beze změny nádherné subtilní ocelové rámy původních oken.

Autoři:

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...