24. března 2015 19:20 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Airbusy A320 patří k nejbezpečnějším
typům letadel, říká letecký expert

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 3Diskuse
Airbus A320 registrace D-AIPX společnosti Germanwings se 24. března 2015 zřítil... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Airbus A320 registrace D-AIPX společnosti Germanwings se 24. března 2015 zřítil... | foto: Reuters
PRAHA Ve francouzských Alpách spadl Airbus A320 německé nízkonákladové společnosti Germanwings. Na jeho palubě bylo 150 lidí, pád nikdo z nich nepřežil. O možné příčině pádu odpovídá Martin Salajka, letecký expert. Podle jeho slov ani letadla stará pětadvacet let nejsou ničím neobvyklým, zejména Němci si své stroje hlídají.

Lidovky.cz: Liší se stroje nízkonákladových a klasických aerolinií?
Většinou pouze počtem cestujících, bývá tam menší komfort.

Lidovky.cz: A nároky na stroje či jejich údržbou se neliší?
To je u všech stejné. Zejména v Německu jsou na tohle velmi pečliví.

Lidovky.cz: Za posledních patnáct let spadl airbus A320 popáté. Jak je na tom ve srovnání s jinými typy letadel?
Těch havárií bylo více, záleží na kritériích výběru. Tato čísla se většinou uvádí v rámci rodiny 320, tedy typy A318 až A321. V této třídě se používá přes 6500 letadel a celkově u nich došlo k jedenácti smrtelným haváriím. To je velmi slušný průměr. Počet havárií na milion letů se pohybuje kolem 0,1 %, například Boeing 737 si vede hůře. Samotná 320 patří k nejbezpečnějším strojům. Její havárie byly často způsobeny nekázní pilotů, k něčemu došlo ještě na zemi.

Lidovky.cz: Jaká by podle vás mohla být příčina katastrofy?
Na to je moc brzo. Zatím jsou to všechno jen spekulace. Oficiální informace se neustále mění.

Lidovky.cz: Myslíte si, že by to mohl někdo přežít?
Je tam velmi malá pravděpodobnost. Letadlo spadlo do špatného terénu z velké výšky. Záchranáři se tam sice dostali dost brzo, ale i tak budou mít dost komplikací. Uvádí, že trosky letadla jsou na ploše dvou kilometrů čtverečních, to snižuje možnost přežití na desetiny procenta.

Lidovky.cz: Bude mít tato tragédie nějaký efekt na prodej letenek Germanwings a Lufthansy?
Myslím si, že ne. Každý týden spadne nějaké letadlo, ale nemluví se o tom.

Lidovky.cz: V Evropě to ovšem příliš časté není.
Já znám zase naopak lidi, kteří čekají, až něco spadne, pak si jdou koupit jejich letenky. Protože ta firma se snaží udržet zájem a prodává se slevou. Spousta lidí na tohle čeká, aby si mohli koupit například letenku do Londýna za sto korun.

Lidovky.cz: Takže vliv to podle vás mít nebude.
Možná to bude mít krátkodobý efekt, ale lidská paměť je ošidná. Navíc padají letadla různých společností, to by neměli lidé šanci si uhlídat. Když se vybourá auto vaší značky, také ho nepůjdete hned vyměnit za jiné.

Snímek pořízený z videozáznamu ukazuje záchranáře, jak prozkoumávají trosky spadlého letadla ve francouzských Alpách. Trosky airbusu jsou rozeseté po celém úbočí.
Na snímku televizního záběru jsou vidět úlomky roztříštěného letadla ve svahu francouzských Alp.

Lidovky.cz: Co mohlo zapříčinit ztrátu kontaktu s letadlem?
V tuto chvíli cokoli, od výpadku proudu až po nějakou katastrofu. Někdy stačí, aby letadlo zmizelo za horami. Stále se pohybujeme v oblasti dohadů.

Lidovky.cz: Spadlý airbus byl skoro pětadvacet let starý. Není to na letadlo příliš vysoký věk?
Stáří letadel Germanwings je průměrně devět let. Nicméně má asi deset dalších strojů podobného věku, jako byl spadlý airbus.

Lidovky.cz: A není to i přesto na letadlo moc?
Němci své stroje opravdu pečlivě kontrolují. Ani třicet let používání není u letadel výjimkou. Záleží, jak moc daný stroj létá a jak se o něj společnost stará.

Lidovky.cz: Kapitán spadlého letadla měl nalétáno přes šest tisíc leteckých hodin. Pro Lufthansu létal deset let. Je možné vyloučit lidskou chybu?
Lidskou chybu nemůžeme vyloučit nikdy, ale uvažovat o ní je předčasné. Může tam být souhra několika věcí najednou: srážka s ptákem, vypadnuté okénko, špatné počasí. S tím si už pilot nemusí poradit, nebo to nevydrží letadlo.

Lidovky.cz: Rychlost klesajícího airbusu byla srovnatelná s rychlostí přistávajícího letadla, šlo o kolísavé tempo klesání. Co by to mohlo znamenat?
Údaje jsou zatím dané jen dálkovými radary, nemáme to potvrzené z černé skříňky. Těžko říci, zda to klesání ještě pilot řídil, nebo už šlo o padání. Mohlo dojít k dekompresi a kapitán začal klesat do příznivější výšky, kde by mohli dýchat bez přístrojů. Zatím jsou to vše pouhé spekulace.

Pavlína Kindlová
  • 3Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz