Sobota 4. května 2024, svátek má Květoslav
130 let

Lidovky.cz

Auto budoucnosti? Stella v revolučním designu a na solární pohon

Design

  7:00
Budeme se v budoucnu prohánět po silnicích v solárních autech? Studenti Technické univerzity v holandském Eindhovenu ukázali, že to již nemusí trvat dlouho. Sestrojili a minulý týden předvedli veřejnosti první rodinné auto na světě na solární pohon. Stella má nadčasový design, vyrobí více energie než spotřebuje, pojme 4 cestující a studenti se s ní v říjnu účastní závodu solárních vozidel napříč Austrálií.

Stella foto: Bart van Overbeeke TU/e

World Solar Challenge

Svoji premiéru si Stella odbyla začátkem července v kampusu Technické univerzity v Eindhovenu, ale první zatěžkávací zkouška ji čeká letos na podzim v Austrálii. Univerzitní tým se účastní v říjnu závodu studentských týmů z celého světa napříč Austrálií s názvem World Solar Challenge, který vede z Darwinu do Adelaide a měří 3 tisíce kilometrů. Se Stellou nebudou závodit na čas, ale účastní se kategorie Cruiser Class, kde se hodnotí především praktické a ekologické vlastnosti aut.

Solární tým Eindhoven (STE) složený z dvacítky studentů Technické Univerzity v Eindhovenu si dal za úkol vyvinout auto budoucnosti. Kombinací aerodynamického designu, chytré konstrukce a lehkých materiálů sestrojili velmi efektivní a moderní automobil, který má i důmyslné použití LED světel a dotykový panel nahrazující ovládací prvky současných automobilů. Šest čtverečných metrů solárních panelů na střeše auta dokáže vygenerovat více elektrické energie, než auto během dne spotřebuje. Stella může ujet přes 600 kilometrů za den a přebytečná energie, akumulovaná během dne v akumulátorech, jí dovoluje i jízdu v noci. Maximální výkon 42 kW (57 koní) umožňuje dosáhnout rychlosti 120 km za hodinu, ale jako optimální se považuje rychlost 70 km za hodinu.

Praktické a úsporné auto pro celou rodinu

Studenti dali svému autu jméno Stella – což latinsky znamená hvězda, ale také obsahuje zkratku STE – Solární tým Eindhoven. Stella není prvním vozidlem na světě na solární pohon, její prvenství ale spočívá v tom, že pohodlně uveze 4 cestující, pojme i jejich zavazadla a stává se tak prototypem pro auta budoucnosti. STE chce totiž získat pro tento automobil i oficiální certifikaci pro silniční provoz a tvůrci automobilu doufají, že by se během 5-10 let taková auta mohla objevit na trhu.

„Řekli jsme si : když je možné sestrojit vozidla na solární pohon, proč nevyrobit užitečné a praktické auto pro celou rodinu,“ vysvětluje Wouter van Loon z týmu STE pozadí tohoto projektu. „Při konstrukci a výběru materiálů jsme zohledňovali hlavně to, aby se co nejméně ztrácela energie a auto bylo přitom pohodlné,“ dodává. Stella váží pouhých 380 kilogramů, karosérie má tvar velké vodní kapky, která klade malý odpor vzduchu, a namísto klasické převodovky obstarávají plynulý pohon dva elektromotory v předních kolech.

„Auto bohužel zatím nemá klimatizaci, protože ta spotřebuje velké množství energie,“ přiznává další ze studentů Ario van den Ham. Studenti pracovali na tomto projektu zhruba rok a spolupráce s místními high-tech společnostmi jim přinesla i obrovské zkušenosti v podnikatelském prostředí. 

Stella

Design a auta

Pamatuji si, jak jsem šla jednou po ulici se dvěma nejmenovanými českými designéry pro zmrzlinu. Bylo to asi sto metrů, cesta nám však trvala půl hodiny, zastavili se totiž u každého auta a okomentovali i ten nejmenší detail. Navrhovat automobily je snem zřejmě všech designérů a Sergio Pininfarina, Chris Bangle nebo Peter Horbury jsou pro mnohé ztělesněním profesního snu. Oblibu tohoto oboru potvrdila i k prasknutí naplněná konference AutoDesign Prague před dvěma lety. Progresivní design šel vždy ruku v ruce s technologickou inovací. Sám slavný Pininfarina založil centrum počítačového designu, od začátku ale zároveň podporoval snížení emisí a ekonomičtější využití paliva. Bývalý šéfdesignér BMW Chris Bangle a mnoho dalších ikon dnes nicméně trvdí, že nejlepší léta má automobilový design za sebou, že už se žádné velké revoluce nedočkáme. Bude tedy Stela za dvacet, třicet let opravdu klasické rodinné auto? Nechme se překvapit.

Autoři: