Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Česko

Auto*Mat chce ze Smetanova nábřeží pěší zónu

Smetanovo nábřeží bez aut. foto: www.auto-mat.cz

PRAHA - Iniciativa Auto*Mat má v plánu změnit pražské Smetanovo nábřeží na pěší zónu. Nedaleko Karlova mostu proto v úterý uspořádala happening, při kterém herci v maskách primátora Bohuslava Svobody a jeho náměstka Karla Březiny symbolicky ulici otevřeli pouze pro chodce a pro tramvaje.
  14:18

Město by podle nich mělo v těchto místech zklidnit dopravu. "Smetanovo nábřeží je ostudou Prahy. Místem s nejkrásnějším výhledem na pražské panorama procházejí denně desítky tisíc Pražanů i turistů. Téměř celou ulici přitom zabírají pomalu se sunoucí auta a ve většině z nich sedí jediný člověk," poznamenal Vít Masare z Auto*Matu.

AUTO*MAT

Auto*Mat je pražské občanské sdružení, které má za cíl formovat pražskou městskou dopravu, a to zejména zasazovat se o její zklidňování a posilování úlohy veřejné hromadné dopravy, cyklistické dopravy a pěší dopravy na úkor individuální automobilové dopravy. Je členem sítě World Carfree Network a asociace Zelený kruh.

Iniciativa svou akcí, při které její členové převlečení za představitele města "slavnostně" přestřihli pásku a otevřeli tak nábřeží jako pěší zónu, chtěla upozornit na problém dopravy v centru města. Zklidnění Smetanova nábřeží podle členů Auto*Matu sliboval již v roce 2005 minulý primátor Pavel Bém (ODS). Nábřeží se ale pro dopravu uzavírá pouze jednou ročně v rámci Týdne mobility.

O prázdninách byla ulice pro dopravu částečně uzavřena kvůli opravě tramvajové trati. "Rekonstrukce byla ideální příležitostí k vytvoření pěší zóny. Vyzvali jsme k tomu primátora Svobodu i radního Březinu, oba však odmítli. Proto spouštíme petici a žádáme Pražany o podporu," uvedl Masare.

V Rudolfinu by se lépe hrálo

Podle studie iniciativy většina řidičů používá nábřeží jako zkratku, pouze malá část z nich má na nábřeží cíl své cesty. "Objízdná trasa je vzdálena zhruba dva kilometry, jde o Strahovský tunel," podotkl autor studie Vratislav Filler. Zákaz aut by podle něj uvolnil cestu tramvajím. Na nábřeží by vytvořil promenádu s alejí stromů, lavičkami, restauracemi a kavárnami. "Do oblasti by měly mít povolení vjezdu pouze vozy zásobování a taxislužby," dodal. Auto*Mat má podle něj příslib Svobody, že se bude tématu věnovat.

Hradčany, Pražský hrad

Pro zklidnění Smetanova nábřeží se vyslovili i představitelé významných institucí, které na něm sídlí. "České filharmonii jako světově významnému orchestru by se hrálo lépe bez aut stojících v kolonách u Rudolfina.

Podporujeme snahu zklidnit Smetanovo nábřeží a zpřístupnit ho více chodcům, kteří se zde budou moci procházet tak, jako kdysi první dirigent filharmonie Antonín Dvořák," citoval Auto*Mat ředitele České filharmonie Davida Marečka.

Zastání Auto*Mat získal i u děkana Filozofické fakulty Univerzity Karlovy Michala Stehlíka. "V centru města jsme dlouhodobě obětí přehlcené dopravní situace a vytvoření klidové zóny by mohlo přinést významně příjemnější prostředí pro všechny, kde se zde pohybují. Přivítal bych to i z hlediska lepšího prostředí pro studentský život uvnitř Prahy," uvedl podle Auto*Matu Stehlík.

Autoři: ,

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...