K rozhodnutí, že Bratislava metro potřebuje, došlo v návaznosti na její územní rozšíření. Podobně jako pražské metro zajistilo spojení středu města se sídlištěm Jižní město, měla první linka B propojit rozrůstající se sídliště Petržalka s centrem Bratislavy. Na "výročí" bratislavského metra upozornil Český rozhlas.
ČTĚTE TAKÉ: |
Od roku 1974, kdy padl souhlas s výstavbou "rychlodráhy", byly vypracovány hned tři návrhy. Stavba začala až v roce 1988, vláda tehdy uvolnila na vysněné metro 5 miliard korun. První etapa, která měla vést ze zastávky Lúky - Juh do stanice Dunaj, měla být zpřístupněna v roce 1997. Revoluce, která rok od počátku výstavby změnila politické uspořádání i společenské klima však projekt ukončila.
Podle Petera Martínka z Klubu přátel městské hromadné a regionální dopravy to bylo způsobeno nejen kvůli rostoucímu odporu vůči všemu ruskému a minulý režim připomínajícímu, ale i kvůli finanční náročnosti stavby.
Martínko dodává, že Bratislavě metro citelně chybí, zejména kvůli zmiňované Petržalce. U tohoto sídliště se 120 000 obyvateli se totiž od počátku stavby počítalo s tím, že bude dopravně obsluhováno právě metrem.
Metro dnes
Projít celý koridor, který se pro budoucí metro stihlo připravit, trvá pěšky kolem dvou a půl hodiny. Nadšenci tam podnikají komentované vlastivědné vycházky, které končí v nejimpozantnějším z pohrobků výstavby metra - Janíkově dvoře. V něm se mělo nacházet obrovské depo. Dnes jsou v něm místo rychlovlaků najdeme pouze vodu a odpadky.