28. ledna 2012 8:00 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

Bůh masakru: Pád
civilizačních jistot v obýváku

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Intelektuálka Penelope. Jodie Fosterová v Polanského snímku  | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Intelektuálka Penelope. Jodie Fosterová v Polanského snímku |
Film Bůh masakru nabízí v režii Romana Polanského jízlivou podívanou i přehlídku hereckých výkonů. Jeho absence v oscarových nominacích je trochu nespravedlivá.

Devětašedesátiletý Roman Polanski se v poslední době těšil zájmu především v souvislosti se svým zatčením za víc než třicet let starý sexuální delikt. Vzápětí po propuštění z domácího vězení ve Švýcarsku režisér natočil černou komedii Bůh masakru, jež jistě stojí za pozornost sama o sobě.

Adaptaci úspěšné divadelní hry francouzské dramatičky Yasminy Rezy, která právě přichází i do českých kin, však můžeme vnímat i přes osudy tvůrce, spojené s vynuceným statusem světoběžníka i dvojím uvězněním.

Svou novou zkušenost totiž Polanski nekompromisně spojuje se svým dětským pobytem v krakovském ghettu. Součástí jeho „schopnosti přežít“ je tak i skutečnost, že předlohu Yasminy Rezy přenesl z francouzského prostředí do amerického a natočil ji – vzhledem k tomu, že by vstupem na území USA riskoval další uvěznění – s anglofonním hereckým týmem v Paříži. Bůh masakru navíc těží dramatické maximum z bytostně komorního půdorysu, připomínajícího až časoprostorovou past.

Ve vyprávění využívá prakticky jen čtyři osoby a obývák jednoho luxusního bytu. Přísně klaustrofobní vyprávění ovšem režisér umístil do osobitých „uvozovek“: prolog a epilog se totiž odehrávají v exteriéru Brooklynského parku. Mezi postavami snímanými z dálky, ve svobodném přírodnímcelku, hraje roli klukovská parta. Její dva příslušníci se v prologu dostanou do divoké hádky, jež vyvrcholí zraněním jednoho z nich.

Místo návštěvy hnusná půtka

Právě to je příčinou schůzky rodičů obou chlapců, ježmá urovnat divošský úlet nezletilců. Do bytu Michaela a Penelope Longstreetových tak přicházejí rodiče útočníka Alan a Nancy Cowanovi. Krátká zdvořilostní návštěva se však změní v odpornou, divokou půtku. Čtveřice dobře situovaných, pohledných, vzdělaných a dospělých lidí se do sebe energicky zakousne ze všech myslitelných pozic – počínaje názorovými rozdíly přes genderové postoje až k syrovým fyzickým animozitám. Ve jménu titulního boha masakru, v něhož cynicky věří právník Alan, na této harmonizační schůzce prochází západní civilizace totální dekonstrukcí.

V Bohu masakru se nebuduje napětí jen prostřednictvím odlišností charakterů – advokáta Alana a investiční makléřky Nancy a obchodníka s domácími potřebami Michaela a aktivistické intelektuálky Penelope. Vyprávění rytmizuje i Nancyina žaludeční labilita, jež v jednu chvíli drasticky zdevastuje Penelopiny cenné malířské publikace, i Alanovy telefonáty ohledně zamaskování kauzy se zdravotně závadným medikamentem. Cowanovi jsou ve stylu Blbce k večeři neustále na odchodu.

To ovšem nejde, dokud nepadne k zemi poslední civilizační maska, uvolněná nikoli nějakým soustředěným společným úsilím, ale prostým, autodestruktivním samopohybem, akcelerovaným z vnějšku snad jen lahví Michaelovy drahocenné whisky.

Jak to vidí křeček Hryzálek

V konfrontačním chaosu jednotlivosti splývají s „globálními“ problémy: Penelope, která napsala knihu o masakru v Dafúru, tak nedokáže ani zabránit manželovi v tom, aby nevyhodil na ulici synkova křečka. Chudák Hryzálek, který v newyorské městské džungli podle všeho musí jistojistě zahynout, se však stává součástí Polanského epilogu. V tomto smyslu film přesahuje předlohu, nabízí lakonicky v rámci zmíněných „uvozovek“ širší, nadějeplnou perspektivu. Polanski tak naředil i poněkud jednostranný pohled Yasminy Rezy, kritizující intelektuální i hmotnou zpupnost vyšší střední třídy.

Bůh masakru

Režie: Roman Polanski
Hrají: Kate Winsletová, Jodie Fosterová, Christoph Waltz, John C. Reilly
Premiéra 26. 1. 2012

Filmový Bůh masakru navíc bravurně pracuje s detaily: zmínku zaslouží významové putování navenek banálních rekvizit typu Alanova mobilu či kbelíku, který dostane k ruce labilní Nancy. Vypravěčský prostor rozšiřuje a komplikuje i kameraman Pawel Edelman. Klíčový podíl na zajímavosti filmu však mají herci – Angličané Kate Winsletová (Nancy) a John C. Reilly (Michael), Američanka Jodie Fosterová (Penelope) a naturalizovaný Hollywooďan rakouského původu Christoph Waltz.

V rámci zvratů Polanského životaběhu je možná příznačné, že Bůh masakru u diváků propadl, kritiky nijak jednoznačně nenadchl a zcela absentuje v oscarových nominacích (což překvapí především v hereckých kategoriích). Tenhle jízlivý a zábavný film je totiž ve výsledku stejným hladivým požitkem civilizované duše jako pro Nancyin žaludek teplá cola v kombinaci s hruškovo-jablečným koláčem.

Alena Prokopová, filmová publicistka
  • 1Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na Lidovky.cz