Pondělí 6. května 2024, svátek má Radoslav
130 let

Lidovky.cz

Češi vymysleli hru, která slouží i při výuce matematiky

Design

  6:14
Heslo škola hrou ještě nikdy nebylo tak blízko svému naplnění. Pomáhají tomu češi, kteří vymysleli početní hru zvanou Abaku. Nejenže je společenská pro celou rodinu, ale využití najde i ve škole při hodinách matematiky. Nejen díky tomu by se měla stát světovým fenoménem. Matematika je jedním z jazyků, jakým se lze ve světě dorozumět, říká v rozhovoru pro Lidovky.cz autory hry Vladimír Tesař.

Matematika. Ilustrační foto. foto: Shutterstock

Lidovky.cz: Jak vznikl nápad na tuto hru, kde se vzala inspirace?

Z vděku. Kdysi, coby děti, nás s kamarádem krátce doučoval počtům jeden starý pán nezvyklou metodou, kterou jsme ze školy neznali a ani nikdy později už jsme se s ní nesetkali. A protože nám to oběma zásadně pomohlo, tak jsme se o mnoho let později rozhodli, že metodu sestavíme do podoby deskové hry a pošleme to dál.

Lidovky.cz: Je pravda, že Abaku má potenciál stát se světovým fenoménem jako legendární hra Scrabble?

Každá hra má jistý potenciál stát se světovým fenoménem. Abaku v tom není jiná. Jde však jen o jednu ze stovek dobrých her, které každoročně ve světě vznikají. Můžeme samozřejmě tvrdit, že se Abaku svou univerzálností, herním systémem, jednoduchými pravidly, variabilitou a komplexností zařadilo mezi deskové herní klasiky, jako jsou Dáma, Go, Scrabble nebo Šachy, ale to samo o sobě nic neznamená. Jsme ovšem klidní - jde totiž o nejlepší početní hru ve Vesmíru, což ví zatím jen hrstka zasvěcenců a nově i vy.

Lidovky.cz: Už se dá hra sehnat v zahraničí, nebo tam teprve zamíří?

Abaku existuje v elektronické podobě i ve verzi klasické stolní deskové hry. V elektronické podobě je, podle našeho názoru, co do počtu aktivních hráčů, nejhranější online matematickou hrou na internetu. Abaku v obou podobách zatím znají jen Češi, na ráznější vykročení do ciziny se teprve chystáme. (hru si můžete zahrát zde

Soupeřem vám bude někdo z vtipné a poměrně soudržné komunity hráčů, který vám jistě coby nováčkovi poradí a pomůže. Budete se divit, ale nescházejí se zde ultra vyznavači matematiky, ale lidé, kteří se prostě jen chtějí pobavit, zahrát si a pokud možno to pořádně soupeři spočítat. Spolehněte se, že bez ohledu na to, jakou známku z matematiky jste obdrželi či jakého stupně vzdělání jste dosáhli, v této jednoduché početní hře napoprvé na 99,9 % prohrajete - to proto, že počtářská schopnost se hraním Abaku enormně rychle zlepšuje a ten, s kým budete hrát, to pravděpodobně již před vámi párkrát hrál.

Lidovky.cz: Jak dlouho trvá hru vymyslet a vyzkoušet, jak dlouho se na tom pracuje?

Hra? Hra je darem evoluce. Jako taková je schopnost vytvářet Hry pevně zakódována do struktury všeho živého. Můžeme to, chcete-li, nazvat “Humorem” či kreativitou či přizpůsobivostí. Každý den si hrajeme, každý den vymýšlíme Hry, aniž to vnímáme. Inspirace je automatická. Tím se však dostáváme do etologie primátů a to je téma na jinou diskusi.

Jinou věcí je vymýšlení her pro samotné hraní si - tedy vymýšlení simulací různých aspektů myšlené reality. V případě Abaku nešlo v první fázi o vymýšlení hry, ale o praktické ověření předpokladu přirozené schopnosti každého lidského mozku - tedy schopnosti automaticky skládat, kombinovat, doplňovat, přeskupovat, vylučovat číslice, což je dovednost v našem systému výuky aritmetiky docela úspěšně blokovaná.
Předpoklad této schopnosti se potvrdil jak u dětské, tak dospělé populace, a tak došlo ke druhé fázi - sestavení pravidel hry, která tuto schopnost bude iniciovat, motivovat, podporovat a dále automatizovat. A než to všechno sedlo, zapadlo a začalo to hrát a počítat, trvalo to pár let. Nejde přitom o žádnou vědu - nýbrž tak trochu o „aritmetickou“ analogii k tomu, co děláte právě v tuto chvíli, když ve škole naučeným automatickým čtením tohoto textu vnímáte správnost či chybnost písmen zkombinovaných do slov a tím pádem jejich smysl.

Obráceně v praxi aritmetiky to pak znamená, že zatímco vy čtete číslovku 28 342 jen jako dvacet osm tisíc tři sta čtyřicet dva a tím to pro vás hasne, hráč Abaku tuto číslovku okamžitě čte coby (aritmeticky) nesprávně složenou kombinaci (kombinaci) čísel, která přitom skrývá maximální možný počet příkladů, kterou tato pětice čísel může poskytnout - pokud se přeskupí do správné kombinace - tedy: 24832. Proč právě této?
Protože: 24+8=32 I 24:8=3 I 4x8=32 I 2x4=8 I a ještě jeden příklad druhé mocniny jednociferného čísla. Zní to složitě, ale je to hračka, viz pravidla hry.

A jsme rázem ve třetí fázi vývoje hry a to je její uplatnění a zařazení a další vývoj. V této fázi vývoje se náš minitým nyní nachází.

Lidovky.cz: Je to váš první počin, nebo jste už nějaké hry navrhoval, popřípadě se na nějakou další chystáte?

Pokud jde hrou nazvat vývoj a realizace koncepce výchovně-vzdělávacího projektu Včelička (spoluautor), a já bych to hrou určitě nazval, tak ano. Hry nás více než jen baví a ano, máme jich pár v šuplíku.

Lidovky.cz: Dala by se hra využít i ve škole, jako učební pomůcka?

Ano - dá. Je pro nás velkou satisfakcí, že hra se ve školství už začíná využívat a přináší svůj užitek a radost. Rád bych zdůraznil, že Abaku je na prvním místě hra zábavná a až na druhém matematická. Hráče motivuje systém emocionálních odměn (zisk čekaných i nečekaných bodů) a rychlý nárůst vlastních počtářských schopností. Zábavnost hraní pak zcela zakrývá neúprosný dril, na který je krátký i bič matikáře 19. století.

Teď právě probíhá třetí ročník celostátní školní online ligy Abaku. Hraje se o velké ceny a školy i děti mají stále otevřenou registraci - finále je v červnu. Podporu máme. O hře a jejích principech v akademické obci již existuje jisté povědomí a odrazem důvěry je například záštita školní Abaku ligy Katedrou matematiky a didaktiky matematiky PedF UK Praha.  Pro nás je ale nejdůležitější přímá praxe výchovně-vzdělávací práce s dětmi ve školách a vlastní práce a reakce pedagogů i dětí. Několik prvních pedagogů se nebálo před časem princip, na kterém je hra založena, aplikovat v každodenní výuce matematiky. Na základě poznatků z práce s dětmi tak postupně vznikla pod rukou zkušených pedagogů metodika a didaktika pro využití Abaku ve výuce, která má učitelům umožnit a pomoci s přímou aplikací principů hry ve výuce - volně přístupná. Dobrým znamením je pak to, že řada dětí se po seznámení se hrou ve škole ke hře vrací samo ve vlastním volném čase.

Považujeme princip Abaku za zásadní, vynikající a praktickou pomůcku a prostředek k funkční výuce počtům. Pomáhá řešit problematiku aritmetiky, tedy počtářského umění nově, rychle a efektivně. Nezvládli jste ve škole aritmetiku? Zapomeňte na algebru! Ztrácíte motivaci a možnost pokračovat dobře v dalším studiu tohoto oboru - ztrácíte možnost utvořit si strukturu myšlení využitelnou i mimo matematický obor (což je nejdůležitější). Aritmetika přitom pro nás představuje 90 % toho, co z celého oboru k praktickému životu potřebujeme. Aritmetika je praktickým i emocionálním klíčem k celé matematice.

Lidovky.cz: Jaké hry sám nejčastěji hrajete?

Sleduji trh a prohlížím a studuji a zkouším hrát vše staré i nové, co na tomto poli vzniklo a dále vzniká a jsem tím fascinován. Stále více se utvrzuji v přesvědčení, že hry přesně odrážejí a vyjadřují schéma a strukturu a rovněž „geometrii“ lidských pohybových a duševních hranic, jejich myšlení a cítění. V nadsázce řečeno, stačilo by do vesmíru jako hlavní poselství lidstva poslat herní pravidla: Člověče nezlob se (= Royal Game of Ur), Domino, Šachy, Mariáš, Monopoly a Angry Birds, aby si případný mimozemský příjemce mohl udělat poměrně přesný obrázek o tom, kdo jsme, kam jsme to za ta léta dotáhli, o co nám asi tak v životě jde a kam asi tak směřujeme… Kdybychom přibalili i Abaku, tak by bylo navíc i jasné, že svět měříme pomocí desíti prstů a dokážeme ho chápat v průměru trojrozměrně, což pro začátek není vůbec špatné.

Lidovky.cz: Pokud chce člověk uspět v zahraničí, je třeba předem brát v potaz nějaká specifika? Kromě samotného principu, pravidel a mechanismu hry, jak je důležitá grafika a vizuální stránka? A kdo vám ji navrhoval?

Ano - hra musí mít mezinárodně akceptovatelná, srozumitelná, jednoduchá pravidla. Abaku je čistě početní - řekněme matematicko-strategicko-takticko-kombinačně-logická hra. Matematika je ve skutečnosti „pouze“ jedním z jazyků, který se ve škole spolu s jinými jazyky učíme a který nám pomáhá porozumět krajně specifickým zákonitostem fungování světa kolem nás (inflace, houska na krámě, půjčka, úvěr, sázka, má dáti dal, volby, daně atd.) a k tomu nám zprostředkuje dorozumění s někým, s kým nemáme jinou společnou řeč. No schválně - zkuste si u venkovského pouličního prodejce banánů kdesi za obzorem koupit tři kusy a uvidíte sami, jakým jazykem se to vlastně zrovna domlouváte. Jazyková bariéra tedy u Abaku nehrozí, protože řečí arabských (vlastně indických) číslic v desítkové soustavě hovoříme všichni a protože matematika je světově nejrozšířenější jazyk vůbec, i když to mnoho lidí vůbec nechápe.

Co se ovšem týká velkého úspěchu jakékoli nové hry, jde z matematického hlediska víceméně o náhodu a toho jsme si dobře vědomi. Snažíme se té náhodě napomoci seč můžeme, ale máme v ruce jen matematickou hru, což je, uznejte sami, ten nejhorší možný podnikatelský plán. Na druhou stranu jsme měli velké štěstí na několik schopných vizionářských lidí a na několik otevřených společností, kteří nám s propagací a s vývojem hry pomohli a pomáhají a bez nichž bychom to nebyli schopni dělat - těm všem patří velké poděkování. Především jde o společnosti Geewa, Seznam, Microsoft CZ, Mensa ČR, Nadace Tomáše Bati, Riganti, Mindok a D21.

Autor:

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....