Pondělí 13. května 2024, svátek má Servác
130 let

Lidovky.cz

Děti se více svěřují s šikanou a týráním

Česko

  13:54
PRAHA - Stále častěji se na Linku bezpečí obracejí děti, které zažily šikanu nebo týrání. Konkrétně se počet hovorů, kdy si děti sťežují na týrání či zneužívání, v roce 2007 zvýšil o dvě procenta ve srovnání s rokem 2006. Podle vedoucího Linky bezpečí Martina Kloudy to znamená, že děti nacházejí větší odvahu svěřit se.
Základní škola (ilustrační foto)

Základní škola (ilustrační foto) foto: Lidové noviny

Z 29 130 hovorů v roce 2007 se šikany z rasových nebo jiných důvodů týkalo 1266, o jedno procento víc než v roce 2006. Dvouprocentní nárůst zaznamenaly hovory kvůli týrání a zneužívání dětí.

Nejčastější problémy, s nimiž se na linku děti obracejí, jsou podle Kloudy méně závažné. Čtvrtinu všech hovorů tvoří rodinné vztahy, například sourozenecké hádky nebo nedorozumění s rodiči. Dalších 20 procent hovorů se zabývá potížemi dospívajících s láskou a partnerstvím. Děti a dospívající si poměrně často volají jen pro informace, dívky se prý například ptají, kde najdou nejbližšího gynekologa. Hovorů, které naopak trvají desítky minut, je denně asi 80.

Linka loni každý den přijala v průměru 864 hovorů, podle Kloudy by se ale více než 500 z nich dalo nazvat zneužitím linky, protože děti volaly jen tak "ze srandy". Tak k tomu ale Linka bezpečí nepřistupuje. "Naopak, my to chápeme tak, že ty děti si nás odzkouší a pak, když mají skutečný problém, nebojí se zavolat," řekl Klouda.

Podle něj se děti méně ostýchají se svěřovat se závažnými problémy než dříve. Přesto jsou prý české děti v porovnání s dětmi z jiných zemí Evropy stydlivější. Mnohem více se například svěřují anonymně. Se závažnějšími problémy nevolají, ale sednou k počítači a napíšou mail nebo s pracovníky linky chatují. Například děti se sebevražednými tendencemi nebo děti, které se sebepoškozují, volí až třikrát častěji elektronickou než telefonickou komunikaci.

Na linku se obracejí častěji dívky (tři čtvrtiny) než chlapci, převládají třináctiletí až šestnáctiletí klienti. Každé sedmé dítě mělo v minulém roce problémy s vrstevnickými vztahy, osm procent dětí trápila škola, pět procent dospívajících se potýkalo s problémy sexuálního rázu a dvě procenta volajících řešila téma závislostí. Podle Kloudy se na linku obracejí také děti a dospívající, kteří cítí, že jsou závislí na hracích automatech nebo počítačích, nebo mají problém s alkohol a nealkoholovými drogami.

Linka pro dospělé je přetížená
Problémy s drogamI u potomků jsou pak velmi častým tématem na rodičovské lince. Ta je všem dospělým dostupná od podzimu 2007.

Podle ředitele sdružení Linka bezpečí Martina Balcara doba hovorů na rodičovské lince velmi často překročí 50 minut. Linka pro dospělé je prý již nyní přetížená. Sdružení Linka bezpečí se proto chce letos zaměřit na její rozšíření. Další oblastí, kam chce Linka upřít letos pozornost, je internetová bezpečnost. Sdružení připravilo letákovou a spotovou kampaň, která má děti i dospělé upozornit na nebezpečí, která číhají na anonymních stránkách internetu.

Počet přijatých telefonátů v roce 2007 celkem: 315.252
Z toho "zneužití" linky a takzvané testovací hovory: 196.033
Z toho řešené (delší i informativní): 119.219 (38 procent)
Z toho tematické (delší): 29.130 (devět procent)  

Průměrný počet telefonátů v roce 2007 denně: 864
Z toho řešené (delší i informativní): 327
Z toho tematické (delší): 80

Telefonní číslo Linky bezpečí: 800 155 555
Telefonní číslo rodičovské linky: 840 111 234

 

Autoři: ,