22. března 2010 16:55 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

Dostali by Gorillaz Anděla?
Virtuální kapela vydává nové album

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
Nejslavnější virtuální kapela světa Gorillaz. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nejslavnější virtuální kapela světa Gorillaz. | foto: WallFizz
PRAHA Jednu z nejočekávanějších novinek roku vydávají čtyři komiksové postavičky parodující rockové hvězdy. I to patří k současnosti, stejně jako fakt, že kreslení Gorillaz promluvili k letošním nominacím na české hudební ceny Anděl - byť jen nepřímo.

To je tak směšný a neupřímný, že se to dá jedině parodovat," řekli si kdysi dva spolubydlící při sledování klipů na MTV, které je vzrušovaly daleko méně než kdysi jejich oblíbené kapely Clash, Specials nebo Sex Pistols. Zábavu, kterou si Damon Albarn, tedy zpěvák britpopových Blur, užil společně s kreslířem Jamiem Hewlettem koncem 90. let při vymýšlení "umělé" rockové kapely Gorillaz, časem dvěma odrostlým pankáčům ještě zpříjemnily miliony prodaných desek jejich zhudebněného komiksu. Jeho třetí díl nese název Plastic Beach. Podle všeho je inspirovaný pohledem na přímořskou pláž doma v jižní Anglii posetou plastovými obaly a igelitkami. Nejde ale o ekologickou tirádu, spíš lekci z láskyplné recyklace. Gorillaz spojují "umělohmotný" svět s přírodními materiály tak, že by z nich "radost měl i Cílek," jak se zpívá v jedné české písni.

Kterým směrem je sever?
"Revoluci bude přenášet televize," vyštěkne v úvodu nové desky hostující "gangsta" raper Snoop Dog. Pro Gorillaz typická hra - jde o parafrázi básně rapového praotce Gila Scotta-Herona (viz recenze níže) o tom, že skutečně převratné dění nepřijde skrz obrazovku, přerušované reklamami, aby si divák mohl skočit do ledničky pro pivo.

Gorillaz tu neshazují prorocký tón Scotta-Herona, ale kult celebrit, který tenhle druh "revoluce" přinesl. Známé tváře se přitom na deskách nebo v klipech Gorillaz objevují často. Podobně jako v seriálu o Simpsonových si ale mohou gratulovat, že je Gorillaz, tedy pohledný a přihlouplý zpěvák 2D, metalista Murdoc, japonská kytaristka Noodle a hromotluk Russel za bicími, přizvou do hry. Bruce Willis se objevil v klipu k singlu Stylo a jeho cameo končí stylovým výstřelem "Bang!" jak v komiksové bublině.

Podstatnější roli na desce Plastic Beach svěřili Gorillaz zpěvákovi Marku E. Smithovi z kultovní manchesterské kapely Fall (Smithův dezorientovaný dotaz "Kterým směrem je sever?" na počátku zlověstné elektronické bouře Glitter Freeze je skutečně působivý), odměřeně a rozhodně tu působí Lou Reed v duetu s Albarnem ("nějakej kus igelitu, abych tě do něj zabalil"). Soulový velikán Bobby Womack se objevuje na první nahrávce po víc než patnácti letech a výsledek připomíná německé elektroniky Kraftwerk projíždějící na bicyklech Memphisem. Plastový funk.

Jsou ti čtyři kreslení panáčci zajímavější než jejich lidské protějšky na MTV a v hudebních časopisech? Stoprocentně, stačí si poslechnout skladbu Superfast Jellyfish - parodii na reklamu, které by se jistě zasmál i Frank Zappa.

Snem zmíněné düsseldorfské elektronické kapely Kraftwerk bylo posílat za sebe na koncerty hrát robotické dvojníky. Skuteční Kraftwerk by mezitím v klidu studií skládali další hudbu a zas ji podstrčili robotům. I tohle se kreslené čtveřici Gorillaz povedlo - nedávno hráli najednou na dvou místech - v manchesterském Opera House a na cenách MTV v Lisabonu.

Vypadněte, pitomci!
Tahání za nitky hudebního průmyslu by jim tedy šlo, což je první spojnice s tuzemskými cenami Anděl. Ty si nejspíš pro potěšení nově pořídil ctižádostivý skladatel Lešek Wronka, popularizátor Ewy Farné. Je tu ale rozdíl - nejen v měřítku úspěchu, ale v jeho povaze: rocková hvězda Albarn Damon nejenže prodává desky po milionech, ale taky popularizuje hudebníky z afrického Mali a přemýšlí o historii Dálného východu (nedávno uvedl operu Monkey: Journey To The West inspirovanou Čínou).

Deska Plastic Beach shodou okolností vychází ve dnech, kdy české hudební ceny ohlašují své nominace (viz (G)riffy). Wronka prohlásil, že udílení žánrových cen, "malých Andělů" (to je ta cena, která pravděpodobně nikdy nepřipadne Landovi, Hůlkovi nebo Petru Kolářovi) je ze strany pořadatelů celé té slávy čistá "filantropie". Je neuvěřitelné, že po takovém výroku si ještě nějací umělci pro cenu Anděl vůbec přijdou - nejspíš z vděčnosti k dobráckému panu Wronkovi. Mohli by vůbec něco dostat Albarn s Hewlettem, kdyby žili v Česku? Škoda že punk u nás nezapustil hlubší kořeny. Škoda že se světy kreslených Gorillaz a letošních českých Andělů nemohou protnout.

Albarn s Hewlettem dodnes vzpomínají na své první udílení cen Grammy. "Byla tam nějaká rádoby punková skupina v oblecích a s namalovanými průstřely hlavy. Do dramatické hudby začali děkovat pánubohu a mamince," všimli si znechucení tvůrci Gorillaz. Z jejich malého hloučku se nakonec směrem k pódiu ozvalo: "Vypadněte, pitomci!"

Petr Vizina




Najdete na Lidovky.cz