13. června 2017 6:00 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

Festival Respect už dvacet let mixuje kultury celého světa

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Ali Farka Touré Band | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ali Farka Touré Band | foto: Respect
Příští víkend bude v Praze patřit world music. Největší a zároveň nejstarší český festival svého druhu Respect vstoupí v sobotu a v neděli na pražském Výstavišti do jubilejního dvacátého ročníku.

Respect si za léta své existence vybudoval zavedenou podobu a zřejmě i stálou posluchačskou klientelu, jež je připravena na hudbu ze všech koutů světa v nejrůznějších podobách. Té zcela autentické a věrné většinou mnohasetleté tradici, stejně jako nejrůznějším experimentům, které si z odkazu předků berou třeba jen obecnou inspiraci nebo některé zvukové prvky.

Oba přístupy – a nespočet takových, jež se do takto vymezených hranic vejdou – pak vytvářejí celkový obraz o festivalu, který dbá jak na dovážení velkých hvězd oboru, tak nových jmen. Ta šéf přehlídky a její hlavní dramaturg Borek Holeček objevuje při svých celoročních cestách na podobně koncipované akce, hudební veletrhy, ale i do míst, kde exoticky znějící hudba přímo žije.

České zastoupení

Aby na Respectu vystupovali hned dva zástupci domácí hudební scény, se nestalo už hodně dlouho. Dramaturgii ovšem patří dík za to, že představí domácí umělce právě v kontextu světových účastníků. Už proto, že oba patří k těm, kteří k žádnému směru lidové hudby primárně nepatří, naopak jde spíše o solitérní představitele alternativní scény, kteří jsou si ovšem vědomi hudebních kořenů.

Je to případ jak výtvarníka Petra Nikla, jehož hudební vystoupení jsou spíše podobná performanci (pořadatel je anoncuje jako „kudlančí tance, pásmo písní a skřeků“), tak houslistky a zpěvačky Ivy Bittové. Ta na Respectu vystoupí s obnovenou kapelou Čikori, jež nedávno vydala skvělé album At Home.

Zajímavé zastoupení na Respectu tradičně mívá africká, přesněji západoafrická hudba a letošní ročník nebude výjimkou. Takzvané „pouštní blues“, jež je obecně považováno za prazáklad afroamerické a následně bílé bluesové hudby, bude letos zastoupeno skutečnou extratřídou. Praotcem žánru byl slavnýmalijský kytarista Ali Farka Touré, který zemřel v roce 2006.

Deset let po jeho smrti se jeho bývalá doprovodná kapela obnovila a v současné době doprovází dva vynikající frontmany, jednak ve Spojených státech působícího Mamadoua Kellyho, jednak Afela Bocouma. Toho ještě za svého života označil za svého nástupce sám Touré a Bocoum svoje kvality osvědčuje nejen na ryze sólové dráze, ale i spoluprací s tak známými hudebníky, jako je Damon Albarn z britských Blur.

Na Hawa Doumbia

Na Hawa Doumbia

Druhou programovou položkou s malijskou „poznávací značkou“ bude hudba, již představí zpěvačka Na Hawa Doumbia. Pochází z unikátního regionu Wassoulou, kde hudba tradičně patřila k nočním rituálům, na nichž se lovci svými hlasy i nástroji domlouvali s duchy. Ti jim pak na oplátku pomáhali ulovit zvěř. Dnes mají v hudbě Wassoulou hlavní slovo ženské hlasy s doprovodem akustických nástrojů. A právě Na Hawa Doumbia je legendární osobností tohoto stylu, jež se prosadila před třiceti lety a dnes slaví comeback.

Křižovatky stylů

Velmi vítaným kořením Respectu bývají crossovery hudebních stylů i zeměpisných proveniencí. Jeden takový, mimořádně očekávaný, přiveze proslulý rumunský Balanescu Quartet vedený houslistou Alexanderem Balanescem. Soubor patří do stejné třídy jako světově nejúspěšnější komorní těleso Kronos Quartet, ale na rozdíl od něj se zaměřuje výhradně na experimentální žánry a stylové přesahy.

Spolupracoval mimo jiné se skladatelem Michaelem Nymanem, doprovázel skupinu Pet Shop Boys, skladby pro něj napsali minimalista Philip Glass i rocker David Byrne. Na Respectu slibuje zahrát jednak ukázky ze svého alba smyčcových verzí skladeb německých průkopníků elektronické hudby Kraftwerk, jednak z projektu úprav písní legendární rumunské folklorní zpěvačky Marii Tanaseové.

Balanescu Quartet

Balanescu Quartet

Velkým zážitkem jistě bude i tuzemská premiéra indicko-izraelskobritského projektu Junun, nad nímž drží ochrannou ruku kytarista Radiohead Jonny Greenwood. Nakažlivě hybná až transovní hudba indických perkusistů a dechařů, přiživená elektronickými spodky a elektrickou kytarou a baskytarou, je dílem izraelského, ale dlouho v Indii žijícího skladatele Shyeho Bena Tzura. Ten spojil súfijské náboženské zpěvy s hebrejskými texty a vše zhudebnil v pestrém spektru indických stylů. Zrod projektu dokumentuje stejnojmenný film, který natočil americký kultovní režisér Paul Thomas Anderson.

Na dvacátém ročníku festivalu Respect na Výstavišti zahraje celkem deset účinkujících, pět v sobotu a pět v neděli. Přesný program a další doplňující informace najdete na www.rachot.cz.

  • 0Diskuse


Ondřej Bezr

Autor

Ondřej Bezrondrej.bezr@lidovky.czČlánky


REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz