FaktaRealizace: 2010 Užitná plocha: 195 m2 Autor: Jan Šesták, Marek Deyl Spolupráce: Petra Kratochvílová, Tomáš Trojan Statika: Hana Gattermayerová |
Půvabná činžovní vila na pražských Hradčanech byla postavena roku 1911 podle návrhu architekta Aloise Čenského a o deset let později upravena Kamilem Hilbertem. Ačkoliv stojí na jednom z nejkrásnějších míst v Praze, bohužel nezůstala v minulosti ušetřena necitlivých zásahů.
Když si manželé z Belgie přijeli nabízené prostory prohlédnout, jejich zoufalý stav je natolik vyděsil, že chtěli od koupi odstoupit. "Prostor byl necitlivě rozdělen na dva tmavé byty a budoucí investoři si nedokázali představit, že by z tehdy bezútěšného stavu bylo možné vydolovat kvalitní řešení," vzpomíná architekt z ateliéru pha Jan Šesták.
Naštěstí se však manželé před odchodem seznámili se sousedem z vyššího patra, kterému už architekti z ateliéru pha v roce 2006 vytvořili z obdobného prostoru luxusní byt. Ten jim natolik učaroval, že dva malé byty koupili a požádali architekty pha o návrh a projekt.
Architekti navrhli komplexní rekonstrukci včetně výrazných stavebních úprav. Vznikl prostorný byt rozdělený na dvě části – soukromá zahrnuje tři ložnice, dvě koupelny a je od zbytku bytu oddělena systémem vestavěných skříní. Místnosti veřejné části (kuchyně, jídelna a obývací pokoj) jsou v souladu s moderními požadavky vzájemně dobře prostupné širokými průchody.
"V rekonstrukcích vždy přemýšlíme o nastavení vztahu staré versus nové v intencích kvalita versus kvalita. Máme totiž ověřeno, že současný kvalitní detail, výrobek, materiál může být dobrým partnerem obdobně kvalitnímu historickému, aniž by se musel přizpůsobit nějakému dobovému tvarosloví. To je podstata našeho přístupu k rekonstrukcím památek, kterou jsme ostatně již záhy uplatnili při projektu jednacího sálu Senátu ČR," vysvětluje architekt Jan Šesták.
Harmonického kontrastu starého s novým dosáhli architekti pomocí dvou pásem zařízení – vše, co se nachází po obvodu interiéru vychází z dobových materiálů a tvarů (kryty na topná tělesa například vycházejí z původních kazetových výplní), zatímco uvnitř dispozice je využito zařízení zcela současné včetně několika designových ikon (např. křeslo Egg od Arne Jacobsena). V bytě tak zůstal zachován duch doby a zároveň je na první pohled patrné, že vznikl ve 21. století. "Realizace interiéru se na výbornou zhostila firma 3DH," chválí architekt.
"Myslím, že tato rekonstrukce a vestavěný interiér - tyto části považujeme za nedělitelný celek, dopadla téměř bez kompromisů. Pouze se nepodařilo integrovat krb, jelikož zásah do nosné konstrukce by byl neúnosný. Na to se přišlo až po odkrytí stěn. Na závěr je třeba zdůraznit, že nadstandardní kvalita není možná bez odpovídající investice, a to zejména do kvalitních materiálů," uzavírá architekt.