7. září 2011 16:04, aktualizováno  17:43 Lidovky.cz > Zprávy > Svět

Jak-42: Létal i v Brně, teď už
jen v Rusku, Číně a na Kubě

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Letouny Jak-42 létaly i v Brně.  | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Letouny Jak-42 létaly i v Brně. | foto: Daniel Vašut, planes.cz
Letecká společnost, která havarovaný letoun provozovala, měla v minulých letech zákaz létat do zemí EU kvůli problémům s dodržováním bezpečnostních předpisů. Stroji měl v říjnu vypršet letecký certifikát, tedy technické povolení k provozu.

Podle serveru ruského deníku Kommersant patřil havarovaný letoun k novějším strojům a měl nalétáno kolem 6 tisíc hodin. Stroj údajně běžně létá až šestkrát tolik.

 

Kvůli technické zastaralosti vlastnily Jak-42 pouze letecké společnosti v Rusku, na Kubě a v Číně. "Jak-42 jsou stará letadla, která už nevyužívá nikdo jiný než Rusko a další bývalé sovětské země. Už se dlouho nevyrábí, v Rusku je ale hodně oblíbené, protože dokáže přistát i na letištích s horším povrchem", řekl v rozhovoru pro server Lidovky.cz Tomáš Litera, pilot, který v Rusku létá pro soukromou společnost. CELÝ ROZHOVOR ČTĚTE ZDE

Nehody letounu Jak-42
Datum Aerolinky/destinaceTyp strojePočet obětí
28.06.1982AeroflotJakovlev YAK-42132
Moskva, Rusko 
25.12.1999Cubana de AviacionJakovlev YAK-4222
Valencia, Venezuela 
26.05.2003Ukranian Mediterranean AirlinesJakovlev YAK-42D75
Macka, Turecko 

Jakovlev Jak-42 je sovětský třímotorový proudový letoun z poloviny 70. let minulého století. První prototyp stroje vzlétl 7. března 1975 a nesplnil zdaleka všechna očekávání. Jisté problémy byly zejména s motorem, a tak byl letoun zaveden do služby až roku 1980.

Prohlédněte si fotogalerii z leteckého neštěstí

Záchranáři obhlížejí trosky letadla

 Postupně byl stroj modernizován, byla zavedena verze pro nákladní dopravu. Do letounů byla též v rámci modernizace zavedena zahraniční avionika. V letech 1994 - 1996 měla letouny Jak-42 pronajaty česká společnost Škoda Air pro charterové lety z Brna.

Letoun Jakovlev Jak-42

  • Osádka: 2
  • Kapacita: 120 cestujících
  • Rozpětí: 34,88 m
  • Délka: 36,38 m
  • Výška: 9,83 m
  • Nosná plocha: 150 m²
  • Vlastní hmotnost: 34500 kg
  • Max. vzletová hmotnost: 57000 kg
  • Pohonné jednotky: 3× ZMKB Progress D-36
    • Tah motoru: 64 kN
  • Max. rychlost: 810 km/h
  • Dolet: 4100 km
  • Dostup: 8800 m

Zdroj: Wikipedie

Lidovky.cz
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.