21. července 2014 9:25 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Jak vznikají skalní brány?
Vědci objasnili záhadu

• Poslat
  • Redakce
  • 0Diskuse
Pravčická brána. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Pravčická brána. | foto: Linda Šplíchalová.Lidovky.cz
PRAHA Jak vznikla Pravčická brána? Komu by to nevrtalo hlavou. Podobné pískovcové útvary jsou rozesety po celém světě: skalní brány Arches v Utahu, sloupky ve Venezuele, ale i zvláštní „sochy“ či věže v Adršpachu nebo v Českosaském Švýcarsku. Přestože se jejich vznikem zabývali mnozí geologové, nedokázali vysvětlit, jak se rodí. Od neděle je vše jinak.

S řešením „záhady“ přišel českoamerický tým vědců, jejichž studii včera publikoval elitní časopis Nature Geoscience, který patří do rodiny titulů vydavatelství Nature.

„Pískovcová skála se vlastně chová,inteligentně‘: zbavuje se nepotřebného materiálu, který ohrožuje její stabilitu, a ponechává si nosné prvky. Důležitý je tlak; rychlost eroze i zvětrání se zpomalují s rostoucím stlačením,“ tvrdí vědci z Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy, Geologického ústavu a Ústavu struktury a mechaniky hornin Akademie věd.

Devítičlenný tým vedený Jiřím Bruthansem nezformuloval jen hypotézu vzniku skalních útvarů, ale také ji experimentálně prokázal. „Vytvořili jsme všechny typické skalní útvary: brány, převisy, okna či sloupy,“ řekl LN Michal Filippi, jenž se na experimentech podílel.
Výzkumníci provedli stovky pokusů. Při nich záměrně narušené pískovce ponořovali do vody a materiál zatěžovali.

Více se dozvíte v pondělních Lidových novinách.

Martin Rychlík
  • 0Diskuse

REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.