"Pokud na svém postoji setrvá i nadále, dopustí se velezrady"
Jan Komárek, právník, přednáší na London School of Economics and Political Science
"Ústava hovoří zcela jasně: prezident odvolá člena vlády, jestliže to navrhne její předseda. I kdyby spolu dále představitelé koaličních stran jednali, je prezident povinen ministry Věcí veřejných odvolat. Úvaha mu paradoxně zůstává pouze u ministra Bárty, který dříve, než jeho odvolání mohl premiér Nečas navrhnout, sám podal demisi. Tu prezident skutečně může podle ústavy odmítnout."
"Odkládáním přijetí návrhu na odvolání ministrů za Věci veřejné se prezident stává spoluviníkem stavu ohrožení práv a svobod občanů. Pokud na svém postoji setrvá i nadále, jak jeho poslední vyjádření i naznačují, dopustí se velezrady, kterou zákon definuje jako 'jednání prezidenta směřující proti demokratickému řádu' České republiky."
"Ústava bezvládí nepřipouští"Pavel Hasenkopf, poradce prezidenta Václava Klause a expert na ústavní právo "Ani prezident, ani premiér nesmějí udělat nic, k čemu nemají pravomoc. Tvrdím, že v tuto chvíli prezident nejenže nemusí, ale dokonce ani nemůže přijmout demisi ministra Bárty, ani nemůže odvolat další dva ministry. Tvrdí-li premiér A, měl by ale říci i B. Totiž že nikdo – ani prezident, ani premiér – nemá pravomoc někoho pověřit dočasným řízením ministerstva. Ústava vůbec nepočítá s tím, že by takto "v demisi" mohl řídit nějaký ministr "své" dosavadní ministerstvo. Plyne z toho, že pokud by prezident republiky nyní bez dalšího přijal demisi ministra Bárty a odvolal ministry Johna a Dobeše, ministerstva dopravy, vnitra a školství by zůstala bez hlavy. V případě odvolání člena vlády či přijetí jeho demise mne to vede k jedinému možnému závěru: přijetí demise nebo odvolání ministra musí být vždy spojeno se jmenováním nového. Mezi odvoláním či přijetím demise na jedné straně a jmenováním nového ministra na druhé straně nesmí být žádná časová prodleva, nebo jen minimální. A záruku, že prodleva v případě ministerstev vnitra (!), dopravy a školství by byla minimální, nemáme, naopak, mohla by trvat i několik měsíců." |
"Prezident si nemůže klást podmínky, ale může váhat"
Jiří Hřebejk
Právnická fakulta UK, expert na ústavní právo
Já bych to jako protiústavní jednání neviděl. Prezident ten návrh stejně přijmout musí. Ústava mu sice nestanoví lhůtu, ale obecně se má za to, že to má udělat "bez zbytečného odkladu". Tento termín je věcí výkladu, může se čekat například na nějakou zlomovou událost (například do té doby, než premiér navrhne nové ministry za ty odvolané). Prezident si nemůže klást podmínky, ale může váhat, některé věci si ověřit nebo s někým promluvit, ale nakonec musí vyhovět.
"Dnes to ještě protiústavní není, ale příští týden už může"Jan Kysela Samotný fakt, že si dává podmínky, není protiústavní, ale jde spíš o čas. Dnes to ještě protiústavní není, ale příští týden už to být může. Prezident může o personálních otázkách ve vládě s premiérem jednat, ale mělo by to být v řádu hodin či dnů, pak mu nezbude nic jiného než ty návrhy akceptovat. |
Anketa
Porušuje prezident Václav Klaus Ústavu ČR?
"Prezident měl jednat okamžitě, nemůže ministry ve vládě držet"
Petr Jäger
expert na ústavní právo
Když premiér navrhne prezidentovi odvolání ministra, prezident to musí udělat neprodleně. Je vázán slibem, je představitelem veřejné moci a ta nemůže jednat svévolně. Prezident měl jednat okamžitě, nejpozději do dalšího dne. Když ústava říká, že prezident nemůže premiérovi do vlády jmenovat své vlastní ministry, musí platit i to, že premiérovi nemůže nějaké ministry ve vládě držet.
"Není na co čekat, prezident by měl Nečasovi vyhovět"Michal Bartoň |
Co v pondělí prohlásil prezident Václav KlausO demisi ministrů O námitkách ODS O předčasných volbách |
Přehledná infografika |