Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

MFDF Jihlava: Show must go on. I když to třeba trochu drhne

Kultura

  11:14
JIHLAVA - Netýká se to naštěstí festivalu, který jede hladce a na plný plyn. Show! je název filmu Bohdana Bláhovce, který při svém včerejším uvedení vzbudil nadšené ovace. Zachycuje dívčí nebo spíš ještě dětskou skupinu, která se pod vedením svého manažera prozpívává ke světlým zítřkům. Lhostejno za jakou cenu.

Z filmu Bohdana Bláhovce Show! foto: Reprofoto

"Dětský byznys je nejlepší," prohodí v jedné chvíli manažer kapely 5 Angels, který je zároveň otec jedné z dívek. Přemotivovaný chlapík, který se snaží svou dceru spolu s dalšími čtyřmi dívkami vycvičit ve stroj na vydělávání peněz, je v podstatě snadným terčem groteskního portrétu. Děvčátka, kterým je mezi 11 až 13 lety, pod jeho vedením cvičí ("zpěvačka nesmí být sádelnatá"), pózují namalovaná a navlečená do "trendy" hadříků a čekají v zákulisí koncertů na celebrity typu Michala Davida, Karla Gotta nebo Moniky Absolonové, aby se s nimi mohla vyfotit a mít tak zářez do vlastního portfolia. Je to tristní, ovšem divácky vděčná, tragikomická podívaná, při které běhá mráz po zádech. Děti jako cvičené opice, které se učí už od mládí, že nejdůležitější je vydělávat. Protože k čemu jinému je sláva a popularita, že?

Proč se Rychlíkovi hádají aneb jak (ne)chytit zajíce

"Nešlo by tu splácaninu zkrátit tak na třetinu? Pak by to bylo možná snesitelné," nadhodil bezprostředně po projekci bez servítků jeden z diváků a nepochybně tak vyjádřil pocit, který z filmu Apoleny Rychlíkové Rodina měla velká část publika. Autorce nelze upřít intenzivní a upřímnou snahu o generační výpověď, zároveň je nutno dodat, že se ve svém filmu marně snažila chytit mnoho zajíců najednou. Snaha propojit osobní a obecnou rovinu se pro mladou filmařku ukázala jako příliš velké sousto a výslednému dojmu nepomohlo ani špatné nazvučení snímku, které některé (možná klíčové?) pasáže divákům poněkud zatemnilo.

Rychlíková jako by se nemohla rozhodnout, jestli chce mluvit víc o svém smutku z toho, že se názorově vzdálila osobě dříve tak blízké – svému otci Břetislavu Rychlíkovi, se kterým proto vede veřejné ideové souboje po internetu, nebo zda chce mapovat současnou politickou situaci. Cílem bylo patrně propojit obojí, výsledkem však je spíš jen chaotický pokus o výpověď. Svůj film zahltila citáty, které ne vždy prozradí autora, i záběry z rušných míst včetně policejního zásahu proti anarchistům, které patrně sama natáčela, byť byla ve vysokém stupni těhotenství. Hlavní výpověď je ale jasná: autorčino zklamání nad tím, že generace jejího otce řeší víc rostoucí vliv komunistů ve státě než otázku, která trápí Apoleninu generaci – vzrůstající netoleranci společnosti vůči Romům a menšinám vůbec.

Hraný, nebo dokument? Hranice se stírají

Menšinám se ve svém filmu V.I.P./ Vietnamese Important People věnoval Lukáš Kokeš, loňský vítěz festivalu s filmem Pevnost a letošní porotce. O kterou menšinu jde, napovídá název tohoto inscenovaného dokumentu, která podle autora mimojiné dokládá, že hranice hraného a dokumentárního filmu se dnes čím dál víc stírají. "Je to vidět i na filmech jako Je to jen vítr, který byl natočen s neherci podle skutečné události, nebo Epizoda ze života sběrače železa, což je film také natočený podle skutečné události a navíc hraný jejími aktéry. Hlavní herec dokonce dostal na festivalu v Berlinale cenu za herecký výkon," řekl po projekci svého filmu Kokeš. Jeho portrét tří představitelů vietnamské zlaté mládeže žijící v Praze se vyznačuje vysokou mírou stylizovanosti, díky níž snímek balancuje na hraně dokumentu a hraného filmu.

Z filmu Lukáše Kokeše

"Jádro je dokumentární, ale snažili jsme se být uvnitř filmované situace," vysvětloval režisér, který ukazuje vietnamskou komunitu trochu jinak, než je běžně vnímaná českou většinou. Mladí Vietnamci mluví česky i mezi sebou a zapadají víc mezi české vrstevníky než mezi generaci svých vietnamských rodičů. Někteří si už dokonce vyzkoušeli mezinárodní prostředí, jiní se do něj chystají, protože je jim už Česko malé.

Dnešní hosté: vězeň z Guantanáma i autor roadmovie o sibiřském ropovodu

Jak už bylo řečeno, Lukáš Kokeš je letos součástí festivalové poroty, proto jeho film soutěžit nemohl. Komu spolu se svými kolegy-porotci letos cenu přidělí, to se dozvíme v pondělí večer. Ale do té doby je tady v Jihlavě ještě k vidění spousta zajímavých českých a zahraničních filmů. Velké očekávání vzbuzuje i dnešní setkání s hostem veřejného Inspiračního fóra – Moazamem Beggem. Britský aktivista a spisovatel islámského původu strávil dva roky ve vězení Guantanámo, když byl neprávem obviněn ze spolupráce s Al-Kájdou.

Slibně vypadá i další zajímavý host, který bude s diváky debatovat a přibližovat své dílo formou Masterclass – ukrajinský dokumentarista Vitalij Manskij, který má za sebou víc než třicet filmů. Ten nejnovější, s lakonickým názvem Roura – roadmovie o stavbě transsibiřského ropovodu, autor představí právě v rámci své Materclass.

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...