Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

MHD zdraží nebo omezí spoje

Česko

  8:52
PRAHA - Rozhodnuto. Po čtyřhodinové debatě včera schválili pražští zastupitelé rozpočet hlavního města na příští rok. Město si v roce 2009 přilepší o čtyři miliardy korun. Bude hospodařit s balíkem financí ve výši téměř 49 miliard korun.
autobus MHD - ilustrační foto

autobus MHD - ilustrační foto foto: Lidové noviny

Dopravní podnik však dostane o celou čtvrtinu méně než v letošním roce. A tak chystá změny, kterými by vzniklou situaci vyřešil.

Šetřit se začne hned po Novém roce. Cestující první dopravní omezení pocítí 4. ledna. Do posledních tří stanic na trase metra C do Letňan bude zajíždět jen každá druhá souprava.

„Chtěli jsme navyšovat výkony, tento rozpočet nám to ale neumožní,“ řekl generální ředitel dopravního podniku Martin Dvořák.

Zdražení, nebo omezení dopravy Na běžné provozní výdaje „přiklepli“ zastupitelé dopravnímu podniku 7,12 miliardy korun. Další dvě miliardy půjdou na investiční výdaje. Příspěvek od města však pokryje zhruba dvě třetiny rozpočtu na provoz podniku.

Plán na řešení situace? Zdražení jízdného, nebo omezení dopravy. „Finanční prostor vidím ve změně tarifů. Budu navrhovat zpoplatnění volného jízdného pro důchodce,“ řekl včera LN Dvořák.

Ke změně tarifu ale pravděpodobně nebude podle Dvořáka politická vůle. „Já návrhy pouze navrhuji, schválit je musí někdo jiný. Změnu tarifů však navrhnu určitě,“ doplnil Dvořák.

Jestli se příští rok změní cena jízdenky, anebo se prodlouží intervaly MHD, zatím není jasné.
Podle Dvořáka zaleží na tom, jaký výkon dopravy si pro příští rok objedná Ropid, organizátor pražské dopravy.

„To bude známo během měsíce, řekl bych. Pokud však objem zůstane stejný, jaký byl v letošním roce, tak finance na rok 2009 určitě nestačí. A budeme hledat možná řešení situace,“ vysvětlil Dvořák.

S rozpočtem nesouhlasí odboráři ani opozice. „Nevzali v potaz zdražené energie, inflaci. V současné chvíli nám chybí 680 milionů,“ řekl šéf odborářů dopravního podniku Luboš Olejár.

„Jen do výstavby tunelu Blanka, dálnice uprostřed města, má jít v příštím roce 8 miliard. Na rozvoj městské veřejné dopravy jdou necelé dvě miliardy,“ kritizovala rozpočet zastupitelka za zelené Petra Kolínská.

„Rozvoj sítě MHD se ve skutečnosti úplně zastavil, v tuto chvíli se nestaví ani metro, ani žádná nová tramvajová trasa,“ dodala Kolínská.

„Řešení situace? Připouštím i variantu dluhu. Chybějící miliony si prostě dopravní podnik půjčí na úvěr u banky. A pak? Děj se vůle boží,“ spekuloval odborář Olejár.

„Finanční prostor vidím ve změně tarifů. Budu navrhovat zpoplatnění volného jízdného pro důchodce,“ říká ředitel dopravního podniku

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!