11. srpna 2016 7:00 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

RECENZE: Serge Gainsbourg a
Mick Harvey, i potřetí skvěle

Mick Harvey | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Mick Harvey | foto: Alexander Hallag
Už potřetí sáhl australský hudebník Mick Harvey do odkazu francouzského zpěváka Serge Gainsbourga, aby přeložil jeho písně a nazpíval je s vlastní hudební vizí. Album se jmenuje Delirium Tremens.

Mick Harvey sice není všeobecně známou personou, posluchačům komerčních rozhlasových stanic jeho jméno zřejmě nic neřekne. Oto vlivnějším a v pravém slova smyslu kultovnějším umělcem je ale pro ty, kteří sledují hudební dění hlouběji. Sedmapadesátiletý hudebník je na scéně už více než čtyři dekády a měl podstatný vliv na řadu významných projektů.

Austrálie a Berlín

Už v polovině 70. let, v době punkové revoluce, založil v Melbourne kapelu Boys Next Door, v níž se potkal se zpěvákem Nickem Cavem. Vznikla nerozlučná dvojice. Skupinu přejmenovali na The Birthday Party a stali se jedněmi z nejoriginálnějších představitelů postpunku. Po jejich rozpuštění dal s Cavem dohromady nový soubor The Bad Seeds. V něm nejen praktikoval svůj multiinstrumentalismus (Harvey ovládá celý základní rockový instrumentář, tedy kytaru, baskytaru, klávesy i bicí), ale až do roku 2009, kdy z něj odešel, byl také jeho kapelníkem.

Kromě této nejviditelnější části své hudební dráhy ovšem také dlouhá léta spolupracuje s nepříbuznou jmenovkyní, britskou rockerkou PJ Harvey, které pomáhá produkovat nahrávky a je i jejím parťákem na pódiu. A protože v sobě nikdy nezapíral Australana, jako producent ahudebník také pomohl řadě dalších více či méně známých rodáků při studiové nebo pódiové práci. Byl dokonce jakýmsi duchem australské umělecké komunity, žijící v 80. letech v Berlíně, a spolupracoval třeba s tamními kapelami Crime And The City Solution nebo Once Upon A Time.

Mick Harvey

Mick Harvey

Od roku 1995 je Mick Harvey vedle toho všeho na sólové dráze. A její začátek je pro to, s čím aktuálně přišel na trh, velmi podstatné. Jeho první album Intoxicated Man totiž bylo plně věnováno právě francouzskému bouřlivákovi Sergi Gainsbourgovi. A druhé, o dva roky mladší a s názvem Pink Elephants, jakbysmet. Teď, po bezmála dvaceti letech, vyplněných dalšími sólovými alby, více či méně autorskými, přichází Harvey se třetím titulem stejné provenience.

Až za hrob

Co Micka Harveyho na Sergi Gainsbourgovi tolik láká? Na první pohled by se mohlo zdát, že jeho dekadentní životní styl, tolik podobný prostředí, ve kterém se sám Harvey po velkou část života pohyboval. Na druhou stranu je známo, že sám Harvey se těch nejdrsnějších „radostí života“ vždycky spíše stranil. Bude to tedy asi hlavně sama Gainsbourgova hudba, často označovaná sice za šanson, to ale jen kvůli jazyku. Gainsbourg měl blíže k rocku, nové vlně, popu i k reggae. Ale ke všemu přistupoval, ostatně jako všichni výrazní Francouzi a vůbec Evropané, zcela jinak než hlavní angloameričtí představitelé těchto stylů.

A právě tady se otevírá cesta pro Micka Harveyho i na albu Delirium Tremens. Ty nejznámější Gainsbourgovy hity sice „vystřílel“ už na předchozích dvou albech, avšak široké pole k vyjádření poskytuje celá Francouzova poměrně rozsáhlá diskografie. A skrze Gainsbourgovu hudbu si můžeme užívat různých poloh Harveyho výrazu.

Od decentně šansonového s klavírem a smyčci v More and More, Less and Less a lehkonoze retropopového v Coffee Colour, přes caveovsky rockový jako v A Violent Poison That’s What Love Is po alternativní, plný kytarových vazeb jako v I Envisage či SS C’est Bon. Ke všem těmto polohám najdeme paralely ve čtyřech dekádách Harveyho dráhy. A to je zřejmě odpověď, proč cítí mezi svým a Gainsbourgovým hudebním světem takovou blízkost. Delirium Tremens je výbornou ukázkou „spolupráce až za hrob“.