Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Na lodi z pet lahví chce přeplavat Středozemní moře. Nyní hledá člena posádky

Lidé

  7:00
Před pěti lety se tehdy dvaadvacetiletý Albert Fikáček vypravil na plavidle z PET lahví na cestu po Středozemním moři. Plavbu nedokončil, ztroskotal po dvou set kilometrech a nyní se o přeplavání moře ze severní Itálie do Alžírska pokusí znovu. Na novém katamaránu o rozloze šest krát šest metrů ze tří tisíc použitých lahví vyjede i s tříčlennou posádkou letos v říjnu. „Plavbu vnímám také jako boj proti české zakořeněnosti,“ říká v rozhovoru pro Lidovky.cz.

Plavba Alberta Fikáčka po Středozemním moři v roce 2010. foto: Archiv Alberta Fikáčka

Lidovky.cz: Vnímáte plavbu na lodi z pet lahví jako ekologickou záležitost?
Nejsem ekologický aktivista, je ale škoda, když se vyhazuje spousta kvalitního materiálu. I když Česká republika patří mezi země, které recyklují hodně, stále ještě spoustu recyklovatelného materiálu nevyužíváme. I na to by mělaplavba nějakým způsobem upozornit.

Lidovky.cz: Jak taková stavba plavidla z pet lahví vypadá?
Z plastových lahví jsme udělali válce, které jsme stáhli síťovinou. Kvůli tření jsme je pak obalili do plastové desky. Pracoval jsem na tom sám, ale měl jsem i spoustu pomocníků. Aktivně dává plavidlo dohromady dvanáct lidí, občas pomáhají i dobrovolníci. Potřebný počet tři tisíce pet lahví nám pomohli shromáždit žáci ze základních škol.

Lidovky.cz: Jaké technické parametry musí loď splňovat?
Základ z pet lahví má velký výtlak, něco kolem tří tun. Nejdůležitější je, aby zvládlo odolávat vlnám. Vlny ve Středozemním moři bývají vysoké od půl do tří metrů, na to musíme být připraveni. Vedle pet lahví využíváme i některé součásti z profesionálních lodí. Například plachtu jsme si totiž minule šili sami a nemělo to patřičný efekt.

ALBERT FIKÁČEK

  • Narodil se v roce 1988
  • Od svých 14 let cestuje stopem po Evropě, v 17 letech dojel poprvé také do Afriky
  • Procestoval mj. Súdán, Irák, Mali, Senegal, Mauritánii, Egypt, Indii, Bangladéš, Kanadu či USA
  • V roce 2010 sestavil loď z plastových lahví a pokusil se na ní přeplout Středozemní moře
  • Plavba byla neúspěšná, druhý pokus bude realizovat letos v říjnu
  • Aktuálně se vrátil ze třítýdenní expedice k Černému moři, kam se vypravili na babetách
  • Vede Expedition Club, spolek podporující dobrodruhy, aby se odvážili vydat do míst, která nejsou pro každého cestovatele

Lidovky.cz: Na čem minulá plavba ztroskotala?
Problém nebyl v samotné lodi, ale šlo o kombinaci špatného počasí, navigace a pokaženého motoru. Samotná loď nástrahám moře odolávala, když jsem ale narazil do skály, nešlo už nic dělat.

Lidovky.cz: Jak jste se z předchozí zkušenosti poučil? Co budete letos dělat jinak?
V roce 2010 jsem byl na moři nováček, zatímco posledních pět let jsem se věnoval závodnímu jachtingu, a získal tak cenné zkušenosti. Nabral jsem k sobě další lidi a na stavbě nové lodi se podílejí i profesionálové. Oproti minulému plavidlu bude mít například dva stěžně a mnohem kvalitnější plachty. Je také větší a prostornější, aby se na ní dalo snáze plout a držet směr. Nyní už bude mít loď autopilota, protože je docela těžké držet kormidlo dvacet čtyři hodin denně. Stejně tak bude i normální kajuta, minule jsme neměli téměř žádnou.

Lidovky.cz: Lepší vybavení si žádá více peněz. Na kolik vás plavba vyjde a kdo ji financuje?
Oproti minulé plavbě bude o poznání dražší. Spoustu materiálu jsme dostali od sponzorů, například veškeré dřevo. Sami musíme naivestovat tři sta tisíc, z toho asi poloviční částku budeme sbírat přes crowdfunginfový portál HitHit.

Cestovatel a dobrodruh Albert Fikáček.
Albert Fikáček.

Lidovky.cz: Jak dlouho plavba potrvá?
Máme na ni měsíc, velkým otazníkem je ale počasí. Kdybychom jeli motorovou lodí, šlo by o vzdálenost mezi tisíci a patnácti sty kilometry. Tím, že ale jedeme na vítr, musíme často zajíždět jiným kurzem. Těžko říct, kolik kilometrů celkem ujedeme. Jestli budeme mít vítr zepředu, může jít až o polovinu víc.

Lidovky.cz: Oproti minulé plavbě, kterou jste absolvoval sám, k sobě nyní přiberete posádku. Proč?
Přijde mi to lepší, protože tentokrát potřebuji větší loď, která se špatně ovládá v jednom člověku. Spolehliví lidé na palubě mi také v mnohém pomohou.

Lidovky.cz: A nebudete se o samotě tolik nudit…?
V tom hraje velkou roli psychika. Plavba ve více lidech má i svoje nástrahy, můžete dostat ponorkovou nemoc.

Lidovky.cz: Kdo s vámi popluje?
Dva přátelé, které znám dlouhou dobu, a nyní hledám ještě čtvrtého člena posádky. Budu rád, když se nám ozve případný odvážný zájemce, který má rád dobrodružství.

Lidovky.cz: Stihnete během plavby ještě něco jiného?
Plánujeme si udělat několik přestávek, hlavně z psychohygienických důvodů, abychom oddálili ponorkovou nemoc. Zastavíme se na Korsice a na Elbě.

Lidovky.cz: Má vaše plavba nějaký hlubší rozměr?
Když se před pěti lety první plavba na lodi z pet lahví nepovedla, mrzelo mě to o to víc, že jsem dal do ruky trumf lidem, kteří se těmto věcem vysmívají. Jsme od povahy spíš pesimistický národ a když někdo dělá věci jinak, spíš se mu smějeme a vnímáme to negativně. Ve své podstatě vnímám plavbu jako boj proti této české zakořeněnosti. Snad bude naše vůle dotáhnout plavbu do konce inspirovat i lidi, kteří chtějí něco podobného absolvovat, a ještě nenašli odvahu. V neposlední řadě je to osobní výzva.

Lidovky.cz: Neuvažoval jste po minulém neúspěchu o zdolání jiného než Středozemního moře?
Napadlo mě to a určitě do budoucích let chystám ještě další projekty.