Lidovky.cz: Právě jste dokončili sérii fotografií nahých lidí v Berlíně. Není vám teď líto, že jste každého fotografovaného nemohli zvěčnit sami? Proč jste si vybrali právě projekt spočívající ve “štafetě”, tedy že poslední fotografovaný vybere dalšího člověka a toho nafotí?
Marek Kučera: Po dlouhých úvahách jsme s Martinem zvolili cestu experimentu, který spočíval v tom, že účastníci projektu se budou fotit sami a tím vznikne obsáhlá série snímků, kde není důležitý pohled a rukopis jednoho fotografa.
Martin Pavel: Touto formou jsme chtěli vyjádřit to, co dělá Berlín Berlínem: otevřenost a vzájemná interakce lidí napříč společností.
Lidovky.cz: Jak je podle vás nahota přijímaná většinovou německou veřejností? Je tamní společnost otevřená?
Martin Pavel: Nahota v Berlíně je velice běžná, nejvíce v klubech ale i na ulici. Každá linie metra má svého naháče. Některé části Berlína jsou ale naopak konzervativní. Německo má tradici FKK (Frei Körper Kultur) a nuda pláží, která je známá po celém světě.
Lidovky.cz: V čem vás nahota lidí během celého procesu posunula dále?
Martin Pavel: Nebyl jsem zvyklý na mužskou nahotu, protože media a reklamní agentury nedávají mužské nahotě prostor a obecně nahota má v naší západní společnosti sexuální podtext. Mužské akty jsou jako fotografické téma umělců spíše výjímkou. Po skončení projektu je pro mě mužská nahota přirozená jako ta ženská.
Lidovky.cz: Byl pro vás projekt i psychicky náročný?
Martin Pavel: Kvůli organizaci projektu jsem musel být 24 hodin denně online, abych mohl kdykoliv pomoci účastníkům. Domlouval jsem jednotlivá focení. Doslova jsem prožíval jednotlivá focení na dálku v České republice, odkud jsem produkční fázi projektu řídil.
Lidovky.cz: Řekli byste nám něco o designu knihy? Jak jste nad ním přemýšleli? Není přeci jen úplně obvyklý.
Marek Kučera: Kniha Daily Portrait Berlin je jedinečná v tom, že na první pohled působí jako telefonní seznam a nemá charakter klasické fotoknihy. Právě proto jsem záměrně zvolil měkkou vazbu a taktéž ponechal žlutou barvu jako identitu s naším projektem a barvu berlínského dopravního podniku, který lidi spojuje. Fotografie jsou umístěny tak, aby čtenář intuitivně pochopil, kdo koho fotografoval a aby kniha zároveň i po grafické stránce fungovala.
Lidovky.cz: Co považujete za největší úspěch projektu?
Martin Pavel: Největším úspěchem je pro mě to, že účastníci se skamarádili a navázali nové vztahy díky lidem co poznali.
Marek Kučera: Velký úspěch je, že tento původem online projekt, nezůstane zapsaný jen v historii Googlu, ale bude zvěčněný v knižní formě, i díky momentálně probíhající úspěšné crowdfundingové kampani.
O autorech: |