25. dubna 2011 7:00 Lidovky.cz > Zprávy > Design

Neviditelná stanice metra Kolbenova

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Stanice metra Kolbenova | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Stanice metra Kolbenova | foto: Filip Šlapal
Praha Světoznámý kanadský grafik Bruce Mau říká, že kvalitní design je neviditelný. Vaši pozornost zaujme, až když zkolabuje, když se pokazí a dojde k jeho zhroucení. Tehdy jej zaregistrujete. Vestibul stanice metra Kolbenova by se snad lépe popsat nedal. Je zcela neviditelný. Vystoupíte z metra. Dolní nástupiště vypadá úplně stejně jako jakékoliv jiné na trase B. Nic pozoruhodného, nic zajímavého.

Stanice Kolbenova

místo: trasa metra B, Kolbenova, Praha 9

projekt: Marek Chalupa, Miroslav Holubec, Štěpán Chalupa, Kamila Venclíková / d u m architekti http://www.chaa.cz generální projektant: Jiří Úlehla / Metroprojekt Praha, a. s.

orientační systém a grafika: Pavel Hrach / TYPO+ Graphic Design Studio, s. r. o.

stavebník (klient): Inženýring dopravních staveb, a. s.

hlavní dodavatel:

Metrostav, a. s.

návrh/realizace: 2000-2001 cena: 106,5 milionu korun

Vstoupíte na eskalátor a vydáte se směrem vzhůru. Když se pozorně podíváte směrem k výjezdu (což pravidelní cestující metrem rozhodně nedělají), všimnete si první podivnosti. Hrubého betonového stropu, po kterém se pnou elektrické kabely. Pod ním jsou v pravidelném rastru zavěšeny nejobyčejnější - a nutno dodat, že rovněž nejlevnější a nejkrásnější -průmyslové zářivky. Žádný podhled (nenosná konstrukce zavěšená pod stropem) se nesnaží zakrýt nebo zkrášlit utilitárnost řešení stropu.

Eskalátor vás vyveze na úroveň terénu, ujdete pár metrů a projdete skrze monumentální otočné prosklené dveře v masivním ocelovém rámu. A jste venku. Vše se odehrává zcela plynule, logicky, nic neruší, nic nepřitahuje pozornost. Můžete dále pospíchat za svými povinnostmi.

Kvalita na druhý pohled

Pokud náhodou výjimečně nespěcháte a disponujete deseti minutami volného času, zastavte se a otočte zpět. Ten pohled za to stojí. Uvidíte nízkou dvoupodlažní, velmi elegantní stavbu. Je na ní něco zvláštního. Nevíte úplně přesně co, ale něco nehraje. Ano, neuvěřitelně masivní a předimenzovaná nosná konstrukce. Betonové pilíře gigantických rozměrů se zdají být zcela zbytečné pro takhle nízkou a jednoduchou stavbu. Vždyť by unesly možná pár pater navíc.

Stanice metra Kolbenova

Přesněji řečeno osm pater navíc. Na tomto místě byl totiž vyprojektován hotel, k jehož realizaci nikdy nedošlo. Zbyly z něj pouze ony pilíře. Byl navržen na začátku 90. let, spolu s plánovanou stanicí metra. Jenže její otevření se opozdilo. Trasa B byla zprovozněna původně bez stanice Kolbenova, kterou vlak pouze projížděl. K její realizaci se přistoupilo až o dobrých deset měsíců později. O návrh byli požádáni spolupracovníci na původním návrhu a držitelé autorských práv původního autora, architekta Zdeňka Chalupy.

Bratři Marek a Štěpán Chalupové okamžitě rozpoznali, že nosná konstrukce svým jasným, pravidelným řádem i svými úctyhodnými rozměry představuje kvalitu, kterou je třeba respektovat. Oblékli ji do minimálního proskleného hávu, který ctí její rytmus. Není tedy náhoda, že dělení jednotlivých vertikálních skel vychází osově přesně na střed každého betonového pilíře.

Stanice metra Kolbenova

Tři z celkem devíti polí jsou osazena otočnými dveřmi, které umožňují vstup do vestibulu. Vestibul jako součást ulice Asi nejpozoruhodnější prvek celého návrhu představuje stěna ze svislých pruhů lehce zprohýbaného leštěného nerezu, která vymezuje prostor přístupný veřejnosti a prostory zázemí stanice, včetně toalet a obchodů.

Tato stěna, dlouhá více než 100 metrů, prochází jako červená nit celou stavbou. Dává jí jednoznačný, silný charakter, který unesl i veškeré zásahy pozdějších úprav, ať už mluvíme o grafických kreacích jednotlivých nájemců, letácích dopravního podniku, nebo projevech vandalismu. Její ortogonalita je narušena v místě vyústění eskalátorů, kde přechází v elegantní tvar elipsy.

Stanice metra Kolbenova

Stěna zrcadlí život a provoz přilehlé frekventované ulice i již několikrát zmíněnou nosnou konstrukci. Zrcadlí ale není zcela přesné slovo. Přesnější by bylo: vytváří nový, lehce zdeformovaný obraz vlastních výtvarných kvalit. Nerez není zrcadlo, odraz není exaktní a spolu se zprohýbáním, a především svislým dělením vzniká neustále se měnící obraz, který můžete fascinovaně pozorovat.

Je jen velká škoda, že druhé patro budovy je i po deseti letech od dokončení zcela prázdné a není pronajato na běžný kancelářský provoz. Přitom zájemců o kanceláře lokalizované exkluzivně přímo nad stanicí metra by se určitě našlo dost.

Stanice metra není stavba "zvláštních funkcí" U stanice Kolbenova je třeba zmínit několik nesamozřejmých faktů. Grafická podoba stanice se zcela vymyká jednotnému vizuálnímu stylu metra. Nápis Kolbenova je na skle napsán jiným typem písma, navíc je uříznutý. Evidentně to ničemu nevadí. Stanice Kolbenova je nejen bezbariérově přístupná (25 jiných stanic metra stále není), tělesně postižení ale navíc nemusejí výtah složitě hledat. Není totiž skrytý v nějaké zastrčené části stanice, ale naopak, úplně v jejím středu.

Vzhled stanice je nenápadný, utilitární. Už jsme to jednou zmiňovali, ale musíme znovu. Tento fakt totiž v Praze v posledních letech opravdu patří k nesamozřejmým. Způsob, jakým jsou řešeny např. stanice metra Letňany, Rajská zahrada nebo Střížkov (kterou osobně nazývám intergalaktickým křížením mezi automobilovou, lodní a leteckou dopravou - a to se přitom jedná o obyčejnou, nepřestupní stanici), se snaží vsugerovat, že stanice metra je něco speciálního. Něco zcela výjimečného, co musí být viditelné z mnohakilometrové vzdálenosti. A také něco, co můžeme realizovat pouze za enormních finančních nákladů.

Doufejme, že doba plýtvání už skončila a že nebudeme svědky podobně nesmyslných, finančně náročných realizací stanic v projektovaném prodloužení trasy metra A a u zcela nové trasy metra D.

Vzory, jakým způsobem lze postupovat, nemusíme složitě hledat v zahraničí. Stačí se zajet podívat na Kolbenovu - a nejde jen o estetická hlediska, inspirativní je, i pokud jde o peníze. Finanční náklady na vybudování téhle stanice představovaly méně než šestinu již zmíněného Střížkova. Porovnávat jejich architektonickou kvalitu ovšem nemá žádný smysl.

Adam Gebrian
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz