Nejvíce děl brazilského architekta a celoživotního komunisty Oscara Niemeyera, který ve středu zemřel pár dní před svými 105. narozeninami, lze obdivovat v metropoli jeho rodné země Brasílii, která se podle jeho architektonických návrhů zrodila před půlstoletím za pouhé čtyři roky.
"Beton a sklo, sloupy a oblouky, dlouhé nástupní rampy, či široká schodiště, ploché střechy" - tak formuloval Niemeyer podobu budov z prvního období výstavby Brasílie (do roku 1960). Perličkou mezi nimi je téměř cele prosklená katedrála, podobná sopce, květině či trnové koruně na Ježíšově hlavě. V roce 1987 byla Brasília zařazena na seznam kulturního dědictví UNESCO.
Nejdůležitější je moment šoku
Niemeyer ale žil ve staré metropoli Riu de Janeiro, nedaleko něhož, v Nitéroi, stojí i jeho další originální dílo - Muzeum současného umění. I tato stavba na ostrohu nad mořem, která připomíná UFO a bývá řazena mezi deset nejlepších staveb 90. let, dokládá Niemeyerovo přesvědčení, že "nejdůležitější věcí v architektuře je moment šoku". Proto mu někteří vyčítají nadměrné opojení vzhledem objektů a malý zájem o jejich funkčnost.
ČTĚTE TAKÉ |
Niemeyerova díla je možné vidět po celém světě . Nějaký čas žil v Paříži, kde navrhl například sídlo Francouzské komunistické strany či administrativní budovu firmy Renault. Z téže doby pochází i jeho projekt budovy nakladatelství Mondadori, který tehdy mnozí považovali za neuskutečnitelný. Pět pater této milánské budovy totiž jakoby visí od stropu a po délce fasády jsou nepravidelně rozmístěny sloupy.
V Alžíru navrhl univerzitu, na Madeiře kasino a v malajsijském Penangu Státní mešitu. Jeden z jeho posledních projektů, komplex administrativních budov v Belo Horizonte, metropoli státu Minais Gerais, byl slavnostně otevřen na jaře 2010.