Do čeho dává státní
|
Právě odklady rekonstrukcí mohly podle NKÚ za to, že celkové náklady na opravy státních silnic stouply během dvou let o 1,5 miliardy korun. „Z důvodu nezajištění finančních prostředků byly opravy některých úseků silnic odsouvány i o několik let. V řadě případů tak došlo k nárůstu nákladů na opravu. Za období let 2006 až 2008 se u 208 akcí zvýšily náklady o téměř 1,5 mld. korun. To je o 18 procent,“ říká prezident NKÚ František Dohnal.
Ministr Slamečka nad tímto tvrzením kroutí hlavou. „Jestliže se vláda rozhodne, že nám dá málo, tak se všechny stavby odloží. Za dva roky pak může někdo z NKÚ přijít na kontrolu a prohlásit, že fond zapříčinil, že se stavby prodražily,“ brání se ministr.
Dohnalův úřad dále vyčítá fondu, že vynakládá peníze přednostně na rozestavěné úseky silnic a na projekty spolufinancované evropskými fondy. Na tyto stavby šlo podle NKÚ přes 90 procent všech peněz, které jsou určeny investorské organizaci Ředitelství silnic a dálnic.
Údržba silnic je předražená
Na nerovné rozdělení financí tak opět doplatily starší silnice čekající na rekonstrukci. Těm měl původně pomoci velkolepý státní plán obnovy silnic, nazvaný RII. V jeho rámci mělo být v letech 2007 až 2010 do oprav dálnic a silnic první třídy vloženo téměř 12 miliard korun. To se však nestalo, protože státu peníze došly.
NKÚ se také zaměřil na způsob údržby silnic první třídy v krajích. Od září 2007 tuto údržbu pro ministerstvo dopravy provádějí krajské příspěvkové organizace. Předtím údržbu zabezpečovali dodavatelé vybraní ŘSD. Nový způsob je podle NKÚ o 300 milionů dražší.
Závěry, které včera NKÚ zveřejnil, plynou z dvouleté kontroly. Kontroloři sledovali celkem 243 akcí s náklady v celkové výši 25,3 miliardy korun.