6. června 2012 11:45 Lidovky.cz > Zprávy > Design

Když nenavrhuje PETky, tříská do
kytary. Jan Čapek, seznamte se

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Natáčení reklamy na Kozla. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Natáčení reklamy na Kozla. | foto: Archiv Jana Čapka
PRAHA Designy Jana Čapka jsou známé i široké veřejnosti. Z "jeho" půllitrů pijete Kozla, navrhl řadu PET lahví pro Karlovarské minerální vody a vidět jste ho mohli i v televizi. Jak relaxuje, co plánuje a jak se mu líbí pedagogická činnost?


Práce Jana Čapka, kterou známe všichni.

Sám uznává, že návrh lahve Mattoni Sport mu tak trochu nalinkovala další profesní růst. "Byla to má první lahev a dá se říci, že mi změnila život. Když návrh viděli v Mattonce, položili mi na stůl smlouvu na dalších 5 let.. Povedlo se mi tenkrát trefit do toho, co chtěli. V designu mi šlo o dynamiku podpořenou asymetrií, zvýraznění úchopových zón, jako na nějaké sportovní pomůcce. Také jsem tam udělal vlastní dno, jiné než mají všechny ostatní lahve. Dokonce si Sportky všimli v zahraničí a je součástí stálé expozice Muzea Designu plastu v Anglii (Bournemouth)," vysvětluje Čapek. Lahví ale stále nemá dost a čtenáře láká na novou Kofolu, která byl měla brzy dorazit na pulty obchodů. "Je to trochu takový punk. Trochu sadomaso, trochu masážní pomůcka, trochu středověká zbraň, má super grip a nikdy vám nevyklouzne z ruky, i když budete v té největší divočině," dodává se smíchem.

DESIGN A GOLF?ČTĚTE DNEŠNÍ PŘÍLOHU LN ESPRIT

Jedním z posledních témat, který ateliér Jana Čapka zpracovával, byl golf. Jak se to studentům povedlo a co vymysleli? Čtěte v dnešním vydání LN přílohu Esprit.

"Třítýdenní workshop pod vedením kurátorky a novinářky Terezy Kozlové mapoval a analyzoval nejsoučasnější trendy v nábytkovém designu. Výsledky výzkumu byly následně odrazovým můstkem pro práci na designu ve zcela jiném odvětví.. GOLFU."

K produktovému designu se však dostal oklikou, předcházely mu porcelán a šperk. Zasvěcení možná pamatují prsten pro firmu Tactoo. A ačkoliv se designér šperku nadobro nevzdává, věnuje se hlavně produktu. Jeho pračka Washman dokonce zabodovala v mezinárodní soutěži Electrolux Design Lab natolik, že Čapkovi přinesla dvouroční pracovní zkušenost v Itálii. "Bylo super vidět, jak funguje tak velká firma zevnitř. Jak vypadá vývoj velkých věcí, kterými domácí spotřebiče jsou. Na druhou stranu to přinášelo určitou frustraci. Vše jelo docela pomalu, leckdy byl projekt, kterému se člověk věnoval měsíce (někdy i roky), najednou ze strategických důvodů zrušen.. To není pro pracovní morálku úplně to pravé ořechové," vysvětluje svůj návrat do Čech. Doma měl prý práci zajímavější i lépe placenou a zároveň vyvrací neustálé stížnosti na nefunkčnost spolupráce mezi firmami a designéry na české půdě. "Nechybí tu nic.. je to vývoj. Chce to firmy, které se budou snažit exportovat a soutěžit na náročných trzích.. Ty pak budou potřebovat design. Je to proces."

Jak probíhalo natáčení reklamy? Co ho baví na učení? A jaká je jeho vysněná zakázka? CELÝ ONLINE ROZHOVOR ČTĚTE ZDE

Od roku 2011 vede Ateliér průmyslového designu v Ústí nad Labem. Necítí se na profesi pedagoga příliš mladý? "Když mě děkan fakulty oslovil, tak mě to také připadalo.. Co pomohlo bylo, když jsem si vzpomněl na sebe ve druhém ročníku na VŠUP, jak jsem bral Michala Froňka, kterému tehdy bylo také 35, jako teď mně. Byl pro mě přirozená autorita.. Každopádně si mě ale ve škole se studentem pletou. Největší problém mám vždycky na vrátnici...," říká.

Tričko pro Elle.

Ale Jan Čapek rozhodně není jen pedagog a tvůrce lahví. Kromě zmíněného přesahu do šperku a porcelánu navrhl například tričko pro Elle k jejímu 18. výročí. "Triko využívá antiestetického motivu amerických univerzitních mikin a mezi čtenářkami se stalo hitem letošní sezóny. Za vrchol tričko považuju proto, že u žádné jiné věci jsem neměl tak velkou a konkrétní zpětnou vazbu," říká. Také má rád cyklistiku, sbírá lisované sklo a jednou týdně s bývalými spolužáky z VŠUP "odkládají myši a pera tabletů, bereme do rukou kytary a třískáme do nich."

JAN ČAPEK

Mladý český designér a pedagog. Studoval Design šperku, porcelánu i produktu (UJEP, VŠUP), díky stáži působil rok v Sheffieldu, na praxi odjel do New Yorku, kde brousil drahé kameny například pro Tiffany&Co (Stastny Lapidary). Od roku 2005 jeho jméno pravidelně vídáme v žebříčku nejlepších designérů roku (Czech Grand Design, Best of Dolce Vita), zabodoval ve světovém kole soutěže Electrolux Design Lab a následně pracoval jako designér v centru Electroluxu v Itálii. Do povědomí široké veřejnosti se zapsal návrhem PET lahví pro Karlovarské minerální vody a skleněných půllitrů Radegast a Kozel, pro který natočil i reklamu. Od roku 2011 vede Ateliér průmyslového designu na Fakultě umění a designu Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. Více na www.jancapek.net.

Jan Čapek

terTereza Houdková
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.