25. dubna 2013 7:00 Lidovky.cz > Zprávy > Design

Machoňova pardubická Passage je
otevřena. Kéž by šla příkladem

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Průčelí paláce Passage s plastikami Karla Dvořáka | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Průčelí paláce Passage s plastikami Karla Dvořáka | foto: Štěpán Bartoš
Nedávno se otevřela brána v paláci Passage na pardubické třídě Míru. Lidé se tak po letech opět mohli projít rekonstruovanou pasáží ve stylu art deco, které se vrátila její podoba z poloviny dvacátých let minulého století.


Cenná stavba je dílem významného českého projektanta Ladislava Machoně, od jehož narození uplyne 28. dubna 125 let (40. výročí jeho smrti si pak připomeneme na sklonku roku). O Machoňově rozsáhlém pražském díle jsem v této rubrice psal nedávno (článek si můžete přečíst ZDE), u příležitosti obnovení cenné pasáže se dnes dostáváme k jeho významným pardubickým realizacím. Z tohoto východočeského města pocházela Machoňova matka, architekt se rád do Pardubic vracel a je tu také pohřben.

Rozlehlé a členité budovy


Ředitelství pošt a telegrafů a Státní reálky – obě dokončené v polovině dvacátých let v samém srdci města na Smetanově náměstí a v Jahnově ulici – nesou znaky tvorby zakladatele české moderní architektury Jana Kotěry, jehož studio Machoň několik let vedl. Patrný je i vliv tehdejší holandské architektury a rovněž – zejména v interiérech–motivy tehdy velmi populárního stylu art deco.

Na průčelí se střídají omítnuté pásy s plochami z režného zdiva, výrazná jsou orámování oken, monumentálně jsou řešeny vstupy. Kvalitními materiály, zejména žulou a mramorem, se v interiérech rozlehlých paláců nešetřilo. Vestibul Ředitelství pošt zdobí kamenné plastiky zubrů od Jaroslava Horejce, atiku školy zase socha chlapce od Karla Pokorného. První stavbu dnes využívá magistrát a krajský úřad a prošla rozsáhlou rekonstrukcí, škola na ni teprve čeká.

Ředitelství pošt

Ve třicátých letech se pak v centru Pardubic objevily další velké stavby Ladislava Machoně, tentokrát již v konstruktivistickém stylu. Poštovní úřad na dnešní třídě Míru nese podobné motivy jako Machoňova pošta v Praze-Holešovicích – pravidelný rastr čtvercových oken na průčelí a keramikou obložený sokl. Jen původní bílou vápennou omítku bohužel nahradil šedivý břízolit. V roce 1937 pak byla v ulici Na Třísle dokončena stavba Okresního soudu a berních úřadů (dnes tu sídlí také chemická průmyslovka), opět s motivem keramických obkladů části fasád. Také tento dům by měl být rekonstruován do původní podoby.

Obnovena byla i populární Hofmannova kavárna


Vraťme se ale k paláci Passage. Stavba podle Machoňova návrhu probíhala v letech 1923 až 1925. Na průčelí využil architekt hezkého motivu keramických orámování řady oken, což je prvek, jenž se vyskytuje na renesančních pardubických domech. Fasádu zdobí také pískovcové figurální plastiky Karla Dvořáka ve stylu civilismu. Jinak je průčelí celkem jednoduché a působí mnohem klidněji než třeba fasády pardubického krematoria od Pavla Janáka ze stejné doby.

Pasáž v hnědo-žluto-bílém barevném pojednání je zakryta z velké části prosklenou valenou klenbou. V lunetách na obou koncích byly původně fresky akademického malíře Alexandra Vladimíra Hrsky (1890–1954), které poněkud přísný prostor svou pestrou barevností i rozvernou sportovní tématikou příjemně doplňovaly. Ty se nedochovaly, ale bylo by výborné, kdyby se podařilo zhotovit jejich kopie. Mimochodem, Hrskovi navrhl na pražské Babě architekt Machoň těsně před válkou malý domek, nedávno kvalitně opravený.

Průhled Machoňovou pasáží s obnovenou barevností stěn i mnoha detaily ve stylu art deco .

Na obou stranách pasáže jsou obchody s velmi pěknými detaily původních výkladců a dveří. Nádherná je mozaiková dlažba a obnoveny byly také konzolové lampy na stěnách. Kompletní rekonstrukcí prošla i obě dvorní křídla domu, svírající pasáž. I tady se ovšem zachovaly některé původní detaily, třeba schodišťová zábradlí. Konečně byl obnoven i původní vzhled zadního průčelí domu. Autorem projektu rekonstrukce byl architekt Miroslav Petráň.

V době slavnostního otevření už fungovaly některé obchody a obnovena byla i kdysi populární Hofmannova kavárna. K rekonstrukci vydalo nakladatelství Helios publikaci seznamující s historií paláce Passage i osobností a dílem Ladislava Machoně. Knížku doprovázejí plány, dobové fotografie i současné snímky Štěpána Bartoše.

Dobrá věc se tedy podařila. Při občasných návštěvách Pardubic jsem sledoval stav pasáže a pohled na zdevastovaný prostor byl tristní. Kéž by Pardubičtí věnovali stejnou péči i Winternitzovým mlýnům – jednomu z nejvíce fascinujících děl Josefa Gočára. Ty už neslouží původnímu účelu, a tak by bylo skvělé najít pro tuto nádhernou stavbu smysluplnou funkci.


Zdeněk Lukeš, Lidové noviny
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz