Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Petice na záchranu ´Masaryčky ´

Česko

  8:41
PRAHA - Tisíc lidí podepsalo včera na Masarykově nádraží petici proti jeho rušení. S takovým plánem totiž počítají pražští radní, podle nichž by se na uvolněných parcelách mohly postavit luxusní byty a moderní nákupní centrum.

Petici podepsal i starosta Suché Lozi Petr Gazdík, který v Praze zastupuje Pavla Béma. foto:  Tomáš Krist, Lidové noviny

Podpisovou akci za záchranu nádraží zorganizovalo několik středočeských starostů. Ti se obávají, že by zrušení železniční stanice znamenalo výrazné omezení příměstských vlaků. Hlavní nádraží by totiž nestačilo všechny vlaky pojmout.

Do Prahy jezdí za prací denně asi 200 tisíc lidí, většinou ze Středočeského kraje. Pokud bude jejich počet v budoucnu narůstat, měla by být pro magistrát vlaková doprava prioritou. „Není potřeba být zvlášť bystrozraký, aby člověk viděl, že se kolem Prahy masivně staví a že doprava kolabuje už dneska,“ řekl starosta Ondřejova Martin Macháček.

Podepsat petici přišel i starosta Suché Lozi Petr Gazdík, který nyní zastupuje primátora Pavla Béma při plánované týdenní výměně starostů. „Mně připadá Masarykovo nádraží unikátní a bylo by mi líto, kdyby taková památka neměla plnit funkci,“ prohlásil Gazdík.

Podle starostky Chýně u Prahy Věry Kovářové bylo z tisícovky jmen pod peticí 700 Pražanů. Takový počet sebraných hlasů jim podle zákona dává možnost přimět pražské zastupitelstvo, aby se problémem zabývalo při některém ze svých zasedání. „Chceme, aby to zařadili jako bod jednání hned při prvním poprázdninovém zasedání. Ať se jasně vyjádří, jaké jsou s Masarykovým nádražím plány,“ prohlásila Kovářová.

Masarykovo nádraží je nejvytíženější stanicí městských a příměstských vlaků. Denně jím projde 30 tisíc Pražanů a Středočechů.

Ministerstvo dopravy a Správa železniční dopravní cesty v nejbližší době s rušením nádraží nepočítají. Podle pracovníků správy se ale už nyní chystá projekt Opera, který počítá s novou podzemní železniční stanicí pod Hlavním nádražím.

Radní Martin Langmajer upozornil, že nemá jít o zrušení nádraží bez náhrady, ale o vytvoření centrálního dopravního terminálu ve spojení s Hlavním nádražím, kterým by vlaky projížděly. Masarykovo nádraží by se posunulo dál a stala by se z něj zastávka Masarykova.

Pražští radní ale před měsícem odsouhlasili změnu územního plánu tak, aby v této lokalitě mohli developeři stavět.  Po zrušení nádraží by se uvolnily nejatraktivnější volné parcely v centru města.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!