16. března 2017 19:45 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Je potřeba pomoc? Pilot poletí, nehledě na smlouvy, říká šéf leteckých záchranářů

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 15Diskuse
Daniel Tuček u záchranářského vrtulníku EC 135. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Daniel Tuček u záchranářského vrtulníku EC 135. | foto:  Tomáš Krist, MAFRA
PRAHA Letečtí záchranáři v posledních měsících opakovaně vzlétli k případu mimo nasmlouvanou pohotovostní dobu. Ministerstvo zdravotnictví jim proto akutní zásahy nejprve odmítlo zaplatit, později uvedlo, že by tak rádo učinilo, jen zatím neví jak. Daniel Tuček, šéfpilot letecké společnosti DSA, v rozhovoru pro Lidovky.cz přesto tvrdí, že je-li pomoc potřeba, piloty vyšle do vzduchu kdykoliv.

Ministerstvo zdravotnictví ve středu v prohlášení uvedlo, že hledá cestu, jak záchranářům lety proplatit. Ke každému případu chce totiž přistupovat individuálně. Daniel Tuček, místopředseda představenstva a zároveň šéfpilot firmy DSA, jejíž zásahy resort původně odmítl zaplatit, je rád, že se problematika začala alespoň nějak řešit. „Bereme to jako vstřícný krok vůči pacientům,“ říká v rozhovoru.

Spor mezi ministerstvem a leteckou záchrankou

Ministerstvo zdravotnictví odmítlo uhradit leteckým záchranářům v Hradci Králové a Ústí nad Labem devět letů k akutním případům kvůli tomu, že letěli mimo provozní dobu. Podle právního výkladu to prý není možné, tvrdil resort.

Jeden z případů stal loni v prosinci v Ústí nad Labem. Záchranáři dostali žádost z operačního střediska v 6:57 a o dvě minuty později vzlétli. Pohotovost ale mají držet až od 7:00. „Bylo nahlášeno sražené dítě v bezvědomí, dispečink věděl, že už jsme připraveni na službu, tak přeci nebude koukat na hodiny,“ řekl Daniel Tuček, šéf letecké společnosti DSA, která záchrannou službu na Ústecku zajišťuje. Vždy se přitom jednalo o závažné případy, k nimž by se sanitka zavčasu nedostalo.

Doba, po kterou letečtí záchranáři drží na stanovišti pohotovost, začíná vždy v 07:00 a končí mezi 16:00 a 21:00 v závislosti na ročním období. V této době je může krajská záchranná služba požádat o vzlet. Týká se to základen v Liberci, Hradci Králové, Olomouci, Jihlavě a Ústí nad Labem. Mimo tuto dobu zasahují vrtulníky ze základen v Praze, Brně, Plzni a Ostravě, kde platí nepřetržitý provoz. Z Bechyně se nyní létá v denním režimu, od 1. července by měl být provoz rovněž nepřetržitý.

Lidovky.cz: Dá se to takto řešit i v budoucnu? Je totiž pravděpodobné, že takové situace ještě nastanou.
Do budoucna počítáme s tím, že každý jednotlivý let bude zdůvodněn - proč k němu došlo, jaká byla indikace a co k tomu vedlo dispečery. To jsme ovšem dělali i v minulosti, takže pro nás se nic nemění. Proto si myslím, že systémově by bylo jednodušší upravit smlouvu tak, jak ji má armáda v Bechyni.

Lidovky.cz: To znamená?
Armáda taky slouží přes den, ale ve smlouvě má napsáno „minimálně v režimu den“. To jí umožňuje provádět lety i mimo vytyčený rozsah.

Lidovky.cz: Proč vy jako soukromá společnost máte pohotovost takto časově omezenou?
V minulosti se létalo od svítání do soumraku a tento problém nebyl. Nyní je takto omezena. Proč? Nevím. Na to se musíte zeptat spíše ministerstva zdravotnictví, my nebyli u tvorby výběrového řízení. Odborné komise ze zdravotníků a ředitelů záchranných služeb přitom psaly jasná doporučení, že by vzletová doba měla být bez omezení nebo alespoň až 15 hodin. Zadavatel tohle ale bohužel nereflektoval.

Lidovky.cz: Jaké rozmezí byste vy osobně uvítal?
Uvítal bych, aby bylo možné individuálně provádět lety i mimo rozsah, když je potřeba, a aby nám nikdo nezakazoval, že v době, kdy jsme minutu před nebo po pohotovosti, nesmíme letět.

Letecká záchranná služba Ústí nad Labem.
Záchranářský vrtulník, který provozuje firma DSA.

Lidovky.cz: Jste schopni zasahovat i ve tmě?
Jsme na to vybaveni, certifikovaní, takže schopni vyletět jsme. Nemáme problém vzlétnout v noci, je to ovšem omezené smlouvou a objednatelem. Navíc si myslím, že čtyři letecké záchranné služby (Praha, Brno, Plzeň, Ostrava – pozn. red.), které v rámci České republiky fungují ve čtyřiadvacetihodinovém režimu, jsou optimální.

Lidovky.cz: Kolik krajů momentálně obsluhujete?
Létáme z Hradce Králové, Liberce a Ústí nad Labem. Ve všech krajích máme stejnou pohotovostní doba (začíná vždy v 07:00 a končí mezi 16:00 a 21:00 v závislosti na ročním období – pozn. red.).

Lidovky.cz: Co když se stane něco opravdu mimořádného mimo tuto dobu? Znamená to, že v těchto krajích žádný vrtulník neletí, nebo jsou využívány stroje ze zmiňovaných nonstop stanovišť?
Pakliže se stane něco v Orlických horách, doletový čas z Hradce Králové je okolo 15 minut, z Prahy by tam vrtulník letěl 55 minut, takže tam reálná pomoc už není.

Lidovky.cz: Na vašich základnách pro tyto případy nedržíte člověka v pohotovosti, který, kdyby se stalo něco vážného, sedl do vrtulníku a mohl vzlétnout?
Není tam žádný, protože jeden pilot by musel sloužit přes den a druhý v noci. A aby čekal celou noc, když nemůže letět, protože ho nikdo nevyzve, tak takového pilota nemáme.

Záchranný vrtulník a sanitka na Liberecku

Lidovky.cz: Neměla by se tak tato problematika právě s ohledem na podobné možné případy do budoucna řešit?
Kdyby přišel požadavek, že máme zajisti pohotovost v nepřetržitém režimu, jsme na to vycvičeni, připraveni a vybaveni.

Lidovky.cz: V jakých případech letecká záchranná služba zasahuje? Kdo a na základě čeho o tom rozhoduje?
Rozhoduje vždy dispečink záchranné služby, který má hodně indikací. My jako provozovatelé to neovlivňujeme. Záleží na stavu pacientů, vždy ale jde o závažné stavy ohrožující jejich životy.

Lidovky.cz: Můžete dispečink odmítnout?
Odmítnout je můžeme jedině v případě extrémně špatného počasí, kdy by nebylo provedení letu bezpečné. Jinak musíme letět vždy. Nehodnotíme kam a proč letíme, a na kolik je to závažný stav. O tom rozhodují dispečinky.

Lidovky.cz: A co v těch konkrétních případech, kdy jste ještě oficiálně neměli službu? Tam odmítnout můžete?
Ve chvíli, kdy víme o tom, že je naše pomoc potřeba, a v povaze našeho povolání je zachraňování lidí, musíme ze zákona pomoc poskytnout. Když půjde lékař a uvidí někde zraněného, tak se také nemůže otočit a odejít. Když jsme schopní a nic nám nebrání, musíme letět.

Lidovky.cz: V posledních měsících vám ovšem opakovaně bránila smlouva, která omezuje dobu, během níž můžete zasahovat.
Já ale nikdy nevystavím pilota před rozhodování, jestli poletí nebo ne, ať už je to kvůli smlouvě nebo proto, že mu hodinky ukazují o pár minut jinak. Nepostavím ho do situace, kdy někde leží zraněné dítě a on mi řekne, že už tři minuty má být doma. Fakt ne. Prostě poletí a pak se to bude řešit.

  • 15Diskuse


Robert Sattler

Autor

Robert Sattlerrobert.sattler@lidovky.czČlánky


REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Citroën DS5
Citroën DS5

r.v. 2013, naj. 35 000 km, diesel
555 390 Kč (s DPH)