3. prosince 2011 13:00 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

Pražská kolonie Buďánka
ožila. Zatím v divadle

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Život na Buďánce v provedení Divadla Na Zábradlí | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Život na Buďánce v provedení Divadla Na Zábradlí | foto: DNZ
Nová inscenace Divadla Na zábradlí přináší příběh vleklé devastace ojedinělé památkové zóny - košířské „zlaté uličky“.

Ukrytá za hustými křovinami, pár metrů od rušné Plzeňské ulice, stála donedávna jedna z pražských rarit - dělnická osada vzniklá na počátku 19. století, která si až do osmdesátých let století 20. uchovala autentický charakter. Tehdy, na sklonku komunistického režimu, bylo rozhodnuto kolonii zbourat a postavit na jejím místě desetipatrový dům. To sice překazila sametová revoluce, obyvatelé Buďánky byli ale už vystěhovaní a ze čtrnácti nízkých domků zůstal obývaný jenom jediný.

Místo získalo status památkové zóny, pod správou Městské části Praha 5 ale rychle chátralo, plány na jeho revitalizaci ztroskotaly a developerská firma, která měla kromě nové zástavby začít i s rekonstrukcí (nebo spíše znovupostavením) několika téměř rozpadlých domků, se stále k ničemu nemá. Inscenace Divadla Na zábradlí, věnovaná Buďánce, se nezabývá pouze touto její tristní novodobou historií; snaží se spíše evokovat genia loci a přiblížit alespoň zlomky osudů těch, kteří zde žili.

Zbytky pražské kolonie Buďánka

Lucie Ferencová, autorka scénáře a režisérka, Kolonii koncipovala jako montáž autentických vzpomínek, ale i textů Svatopluka Karáska, Ivana Jirouse, Egona Bondyho a dalších (jeden z domů na Buďánce se stal v sedmdesátých letech útočištěm undergroundu, kde se množila Revolver Revue a zkoušely kapely Půlnoc a Plastic People).

Víc apel než umění

Ferencová použila v inscenaci i motivy z několika dalších děl, především z Greenovy povídky Pod zahradou. Příliš mnoho významových propojení však zamlžuje sdělnost hry, z mlhy se občas úlevně vynoří konkrétní situace ze života v osadě, ale opět se utopí v nejasném slepenci dialogů, náznaků a literárních konotací.

Čí je to město? Kristina Maděričová a Marie Spurná v inscenaci Kolonie

Textu nepomáhá ani nepříliš výrazná režie - herci se pohybují po šikmě, představující mimo jiné střechu jednoho domku, dramatické momenty podtrhuje spíše živá hudba Romana Zacha a skupiny Klustý než dění na scéně. Snad i proto je jedním z nejsilnějších míst inscenace závěr, kdy se bez komentáře promítají fotografie zmizelého světa košířské kolonie.

Divadlo Na zábradlí uvedlo Kolonii jako titul sezony 2011/12, jejíž téma zní „Čí je to město“. Jako důrazné upozornění na skutečně poslední šanci, kdy se dá ještě zachránit jedinečná památka, má inscenace smysl - zvláště ve spojení s diskusí s posledními obyvateli Buďánky, která probíhá v druhé části večera. Za Buďánku a za to, aby byla Praha byla skutečně „naším“ městem, by se ale dalo bojovat průkaznějšími zbraněmi uměleckými.

Lucie Ferencová: Kolonie

Režie: Lucie Ferencová
Výprava: Jana Hauskrechtová
Hudba: Roman Zach a orchestr Klustý Divadlo Na Zábradlí
Premiéra 17. 11. 2011

Kamila Černá, divadelní kritička
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz