Povinnost vyučovat dva cizí jazyky mají základní školy od roku 2014, do té doby byly v nabídce pouze volitelně, stejně jako třeba vaření, rehabilitační tělocvik nebo cvičení z fyziky či matematiky.
První cizí jazyk – a ve velké většině je to angličtina – se u nás začíná vyučovat nejpozději ve třetí třídě. Pokud není ve škole jako první cizí jazyk angličtina, musí se nabízet jako jazyk další, ale 99 procent z 888 992 žáků podle statistik ministerstva skutečně začíná právě s ní. Jako druhý jazyk se zhruba 227 tisíc dětí učí němčinu, 48 tisíc ruštinu, 19 tisíc španělštinu a 10 tisíc francouzštinu.
Výsledky nejsou slavné
Na konci 9. třídy by žáci v prvním cizím jazyce měli dosáhnout úrovně A2 a v druhém A1. Společný evropský referenční rámec pro jazyky definuje úroveň A1 mimo jiné takto: „Studující dokážou porozumět každodenním výrazům a frázím okamžité potřeby a používat je. Umějí představit sebe a ostatní a klást jednoduché otázky týkající se osobních záležitostí. Komunikují jednoduchým způsobem, pokud k nim druhý člověk hovoří pomalu a jasně.“
Vzhledem k tomu, že žáci stráví studiem nejméně dva roky zhruba tři hodiny týdně, nezdá se to jako nedosažitelná meta.