Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Prsaté balonky, Věstonická venuše má kýčovitou kopii za milióny

Design

  7:00
Známý americký výtvarník a provokatér Jeff Koons se inspiroval jedním z našich národních pokladů -Věstonickou venuší. Ta jeho ale má 2,5 metru a z proporcí proslulé sošky zachoval pouze obrovitá ňadra, v tomto případě ovšem doslova balony.

Americký výtvarník Jeff Koons foto: Shutterstock

Současní umělci se mnohdy obracejí pro svou inspiraci proti proudu času. V rámci postmoderní anarchie se jim nabízí dosud nebývalé pole působnosti. Hledají napříč časovými a vývojovými epochami. To zpravidla vzbuzuje pohoršení u konzervativního publika, ale senzacechtiví milovníci toto „umění bez hranic“ nadšeně hýčkají.

Nejnovějším příspěvkem nastalého trendu je Věstonická venuše od amerického výtvarníka Jeffa Koonse (1955). Tento jeden „nejdražších“ žijících umělců je mimořádným stratégem trhu a schopným obchodníkem, který má dar vždy na sebe strhávat náležitou pozornost. Nyní se mu to opět zdařilo, a to s mezinárodním dosahem.

Věstonická venuše na londýnské výstavě

Ještě v něčem je však tento počin jedinečný. Tentokrát si vzal „na paškál“ slavnou sošku Věstonické venuše, jejíž stáří je odhadováno na 29 000 až 25 000 let před naším letopočtem. Snad každý u nás zná tuto sošku z pálené hlíny, objevenou roku 1925 ve vykopávkách mezi Dolními Věstonicemi a Pavlovicemi. Kromě historické hodnoty a jedinečné existence zaujmou na této necelých 12 centimetrů vysoké ženě bujné mohutné prsy a nezvykle široké boky. Postava, snad amulet či rituální pomůcka, se stala ikonou pravěkého umění známou po celém světě.

Také Koonsovi se tentokrát dostala do hledáčku. Je to vůbec poprvé, kdy si proslulý provokatér vybral za předlohu artefakt české, respektive moravské provenience. Nečekejme však věrné napodobení pověstných rozměrů. Koons, tak jako vždy, pojednal původní inspiraci po svém: ve vizáži, měřítku, materiálu i v jednotlivých dílčích akcentech. Jeho plastika měří více než 2,5 metru, je z leštěné nerezové oceli, pokrytá zlatavým reflektujícím povrchem.

Výsledek ve své jednoduchosti působí spíše abstraktně. A proporce? Koons zachoval a poněkud zpevnil obří ňadra, která však trčí do okolí z překvapivě štíhlého korpusu. Silné hýždě se vytratily. Formou tak výsledek upomíná na umělcovy oblíbené zvětšeniny banálních předmětů či na postavičky rostlé z nafukovacích balonků.

Takto vypadá dílo inspirované Věstonickou venuší v podání Jeffa Koonse.

Koonsova venuše by mohla stát i v Česku

Umění je dnes, jednoduše řečeno, to, co trh akceptuje a je schopen náležitě zhodnotit. A nezáleží už ani na originalitě či bezprostředním hmatatelném autorství. Koonsovo dílo dosáhlo v tomto ohledu extrémních výšin. Jeho sláva a pozice jsou již řadu let neotřesitelné. Věstonická venuše „made by Koons“ provedená v pěti unikátních verzích to jen dále potvrzuje.

Letos bude vystavena, jistě za mimořádného zájmu i protichůdných reakcí, na prestižním veletrhu umění ve švýcarské Bazileji. Hodnota lesklé bohyně, připomínající spíše pouťovou atrakci, dosahuje pěti milionů amerických dolarů. Česká republika tak Koonsovým prostřednictvím vstoupila na uznávané a financemi hýřící mezinárodní kolbiště.

Ostatně Koonsův schopný galerista už dílo nabízel svým klientům. Mezi nimi je například i český developer Luděk Sekyra, který Lidovým novinám potvrdil, že takovou nabídku dostal. „Jde o významnou světovou galerii moderního umění se sídlem v New Yorku. S majitelem se znám a mám ve sbírce díla umělců, které zastupuje,“ uvedl.

Výtvarník Jeff Koons je proslulý svými barevně kýčovitými sochami, které mnohdy vyvolávají nemalé kontroverze. Takto například pojal Pepka námořníka.

Koons, obdivovatel díla i pečlivě pěstované image Salvadora Dalího, programově a provokativně posouvá umělecký projev. Míří od vážně míněné tvorby do polohy každodennosti a kýče. Studoval sice malířství na renomovaných školách v Chicagu a Marylandu, avšak záhy se začal s úspěchem věnovat obskurním objektům a svérázným plastikám.

Na jejich posouzení však již tradiční či ustálená kritéria obecně nestačí.
Sám Koons o vlastní tvorbě nepokrytě prohlašuje: „Myslím, že každý může k mým dílům přistupovat ze strany všeobecné kultury, nekladu žádné nároky. Skoro jako televize.“ V tom si jistě nic nezadá s podobně smýšlejícím a neméně proslaveným „pop-artistou“ Andym Warholem.

A ještě něco mají tito umělci a manipulátoři veřejného vkusu společného. V jejich ateliéru, nebo spíše továrně, factory, přispívá k dílu množství dalších asistentů. Koons jich údajně zaměstnává přes tři desítky.

Autoři:

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...