17. listopadu 2015 13:08 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

Restaurátoři zničili film Adéla ještě
nevečeřela, stěžují si kameramani

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 6Diskuse
Ukázka z filmu Adéla ještě nevečeřela. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ukázka z filmu Adéla ještě nevečeřela. | foto: youtube.com
PRAHA Podobu digitálně restaurovaného filmu režiséra Oldřicha Lipského a scenáristy Jiřího Brdečky Adéla ještě nevečeřela, který se vrací do distribuce, kritizuje Asociace českých kameramanů. Podle jejího prezidenta Marka Jíchy má zcela jiné obrazové řešení, než jaké vytvořili v roce 1977 autoři v čele s kameramanem Jaroslavem Kučerou.

Podle asociace je výsledkem digitálního restaurování „zcela jiný film“, který působí jako nedodělaný polotovar. Pokračuje tak dlouhý spor této profesní organizace s Národním filmovým archivem (NFA) týkající se právě digitalizace klenotů české kinematografie.

Podle ředitele NFA Breganta jsou výhrady kameramanů nepodložené. „Přístup NFA k restaurování je založen na zevrubné znalosti pramenů a především původních filmových materiálů, ne na dojmech a přáních. Je přirozené, že film může působit na některé pamětníky trochu jinak, než jak ho mají uložený v desítky let staré vzpomínce,“ říká Bregant.

Snímek měl 14. listopadu obnovenou premiéru v pražském kině Lucerna. Jeho restaurování v maďarských laboratořích Magyar Nemzeti Filmalap zaštítil odborně i organizačně NFA, finančně je podpořily Island, Lichtenštejnsko, Norsko a české ministerstvo kultury.

Necitlivá úprava

„Už v prvních scénách byla zřetelná necitlivá úprava kontrastu obrazu, tmavé partie byly bez kresby, prázdné černé plochy a nevyrovnaná kolorita uvnitř jednotlivých obrazů svědčí o neprofesionální práci, která zřejmě probíhala bez přítomnosti kameramana a kvalifikované expertní skupiny. Film působí nekonzistentně, jakoby se při realizaci vystřídalo několik kameramanů s rozdílným obrazovým konceptem,“ uvádí se ve stanovisku na webu AČK.

Asociace kritizuje také „absolutní anonymitu“ původců těchto digitalizací. Připomíná, že ve světových restaurátorských centrech bývá pravidlem uvedení jmen restaurátorů a spolupracujících kameramanů jako potvrzení profesionální úrovně odvedené práce.

Spolupráci s maďarskými partnery si ředitel NFA Michal Bregant již dříve pochvaloval. Podle něj jde při digitalizaci o to, aby restaurátoři citlivě odstranili nečistoty a poškození, která materiál časem utrpěl, a znovu navrátili jeho původní podobu. Software ale nesmí setřít typické znaky, jako je třeba hrubší obrazové zrno, slepky nebo vpisky na konci jednotlivých dílů, které ke starším filmům patří.

Na projekt digitalizace za 26,5 milionu korun vypsána mezinárodní soutěž vycházející ze zákona o veřejných zakázkách.

ČTK
  • 6Diskuse


REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Peugeot 3008 1,6 16v
Peugeot 3008 1,6 16v

r.v. 2011, naj. 91 108 km, benzín
234 900 Kč (s DPH)