15. srpna 2008 12:06 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

´S bzukotem v uších hrajeme ´

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
Sigur Rós zahraje v Praze v úterý 19.srpna. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Sigur Rós zahraje v Praze v úterý 19.srpna. | foto: Foto Radio Helsinki
V rámci devátého ročníku setkání se severskou kulturou Midnight Sun Sessions vystoupí příští úterý v hokejové aréně Sparta Praha melancholičtí „vykreslovači“ islandské přírody Sigur Rós. Sigur Rós jsou snadno zapamatovatelným a těžko zařaditelným unikátem nejen islandské hudby.

Když před čtrnácti lety začínali, chtěli znít jako Smashing Pumpkins, ale už volba názvu naznačila, že se se svými idoly rychle rozejdou. Sigur Rós totiž v češtině znamená Vítězná růže a jméno bylo familiárně zvoleno podle zpěvákovy sestry Sigurrós, která se právě v té době narodila.

Po debutu Von, ze kterého se do širšího povědomí dostala především skladba Leit Af Lifi, výrazně upoutali zájem svým druhým albem Ágaetis Byrjun, které produkoval Ken Thomas, známý svojí spoluprací s původně Björčinými Sugarcubes.

Zasněné melodie propletené tesklivým zpěvem, exotická islandština, neoposlouchaný zvuk elektrické kytary, na kterou Jón Birgisson hraje smyčcem, to vše mohly být důvody, proč se album úspěšně prodávalo ve zbytku Evropy a po přechodu na londýnský label Fat Cat i v USA.

Sigur Rós: Hoppipolla
Zájem o hudbu Sigur Rós projevil i americký Hollywood, když se tři skladby objevily ve snímku Camerona Crowa Vanilkové nebe a o pár let později pak vyšla na soundtracku k filmu Život pod vodou dnes již dobře známá Starálfur. Po úspěchu alba následovalo společné turné s Radiohead, kde vznikly vzájemné sympatie mezi kapelami.

Vydáním třetího alba Sigur Rós opět předčili sami sebe. Pod tajemným názvem ( ) a osmi nepojmenovanými skladbami se skrývala lišácky hozená rukavice posluchačově fantazii. Islanďané totiž nechali veškerou interpretaci na člověku samotném, a aby byl výsledek úplný, Jón Birgisson rezignoval na texty skladeb (obal desky obsahoval prázdné stránky pro jejich doplnění) a vše nazpíval ve vlastním jazyce, který v islandštině označuje jako vonlenska (anglicky hopelandic). Hopelandic je zcela vymyšlený jazyk, kterým Jónsi zpívá před napsáním textu. V prosinci 2003 spojili opět síly s Radiohead a společně složili hudbu k tanečnímu vystoupení Split Sides choreografa Merce Cunninghama.

Kvílivý zvuk smyčce a kytary
Dosud nejprodávanější album Takk (2005), v češtině znamenající Děkuji, vrací zvuk do období alba Ágaetis Byrjun, kdy skladbám vévodil kvílivý zvuk smyčcem laskané kytary Jóna Birgissona. Děcky veselá Hoppípolla, která je novou verzí písně Hafsól původně uveřejněné na debutovém Von, se mimo jiné objevuje ve filmu Penelope, pozvánce na dokument BBC Planeta země nebo upoutávce ke katastrofickému snímku Potomci lidí.

O rok později se vydávají na výjimečné turné po Islandu, kde tajně vystupují například v bývalé továrně na ryby, vesnické hostině nebo větrem ošlehané pláni. Vše je audiovizuálně zaznamenáno a následně vychází jedinečný dokument Heima (česky Doma), který je poctou islandské přírodě, kultuře a místního života.

Hodnocení LN ****

Sigur Rós: Med Sud I Eyrum Vid Spilum Endalaust

Beggars Xl Recording, 2008



Záměrem letošního turné je představit materiál z nového alba Med Sud I Eyrum Vid Spilum Endalaust, jehož název by se dal přeložit S bzukotem v uších hrajeme nekonečně. Sigur Rós se zde posunuli z malířů krajin k pozorovatelům lidského soužití s přírodou. Ve skladbě Gobbledigook mapují veselé momenty bezstarostných hrátek, mohutným sborem doprovázená Ára bátur asociuje majestátnost živlů a závěrečná první anglicky zpívaná All alright uklidňuje posluchačovu nejistotu z neklidných zítřků.

Výsledkem je náladově i zvukově nejpestřejší album dosavadní tvorby Sigur Rós. V kombinaci s dřívějšími skladbami tak vzniká lákavá paleta různorodých barev hudby, která je nejlepší pozvánkou na blížící se pražský koncert.

Michal Štůsek, Lidové noviny




Najdete na Lidovky.cz