23. srpna 2015 7:00 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Stížností muslimů ve věznicích přibývá. V káznicích jsou i případy konverzí k islámu

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
Muslim (ilustrační fotografie) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Muslim (ilustrační fotografie) | foto: Shutterstock
PRAHA S přibývajícím počtem trestanců vyznávajících islám Vězeňská služba opatrně přiznává, že se jí na stole přibývají stížnosti, nejčastěji na nepřijatelnou stravu. S některými rituály muslimů se totiž neumějí české věznice vyrovnat. Například oslavit řádně ramadán je v tuzemských káznicích pro věřící krajně obtížné.

Dejte mi najíst až po západu slunce, požadoval Onallaha Ziyada, muslim, který si odpykává v Ostrově nad Ohří pětiletý trest. Důvodem jeho stížnosti byla probíhající oslava ramadánu, při kterém by se měl podle své víry postit od východu do západu slunce. Vězeňská služba ale argumentuje, že jídlo by se do večera zkazilo, neboť ubytovny nejsou vybaveny lednicemi. Na příběh odsouzeného muslima upozornil deník MF Dnes.

A jak vyplývá ze zjištění serveru Lidovky.cz, nejde o ojedinělý případ. „V souvislosti s narůstajícím počtem muslimsky smýšlejících vězněných osob jsou tyto stížnosti častější, než v minulosti,“ připouští Hana Löffelmannová, mluvčí Vězeňské služby. 

Nejčastěji si věřící stěžují na stravu. Muslimové totiž mají jiná stravovací pravidla. Na talíři by se jim nemělo objevit například vepřové maso či by neměli požívat alkohol. „Nejedná se o nijak masivní jev. Počet takových stížností lze odhadnout na zhruba 10 ročně,“ míní Löffelmannová.

Pouze v roce 2010 Vězeňská služba připustila, že jedna ze stížností byla oprávněná „Byla to stížnost na nutriční složení balíčku muslimské stravy, který obdržel vězeň v období ramadánu. Konkrétně bylo vydáno více ovoce a menší množství masa,“ upřesnila Löffelmannová.

Za poslední roky prošly českými věznicemi stovky muslimů. Od roku 2006 do 2014 jejich počet káznice odhadují mezi 170 až 220. Uvádí to průzkum od společnosti SocioFactor.

Muslimská strava halal

Halal je termín, který označuje povolené činnosti každodenního života. Často se skloňuje ve spojitosti s jídlem, neboť muslimská víra doporučuje konzumovat jen některé druhy potravin či je speciálně upravovat - podobné je to i v judaismu.

Mezi zakázané potraviny patří především vepřové, krev, obojživelníci, hmyz, ale i alkohol a jiné omamné látky. Zvířata určená ke konzumaci by měla být poražena speciálním způsobem.

Podle Vladimíra Sáňky z Muslimské obce mohla v případě Ziyada věznice nají řešení. „Praktikující muslim by uvítal, i kdyby to nebyla teplá strava, ale sardinky nebo něco jiného. Zde záleží spíš na ochotě a porozumění vedení věznice,“ tvrdí. 

Vězeňská služba však zatím nová opatření neplánuje. „V drtivé většině věznic nejsou podmínky pro to, aby si vězeň odnesl všechno jídlo na ubytovnu a snědl jej až po setmění,“ přiznává Löffelmannová. „Toto je rámec ve věznici daný hygienickými předpisy. V letních dnech hrozí vyvolání epidemiologického onemocnění způsobující zdravotní obtíže,“ dodává.

Život ve věznici

Vyznání budoucích chovanců správa zařízení zjistí většinou už při vstupní pohovoru. Každý z nových trestanců má na počátku možnost svobodně uvést své náboženství. „Odsouzený se zpravidla sám přihlásí ke svému náboženskému vyznání,“ přibližuje běžnou praxi průzkum.

Pokud má ale personál věznice pochyby, může si trestancovy znalosti z náboženství prověřit. Požaduje se, aby odsouzený vyjmenoval alespoň jeden z pěti pilířů islámu. „Mnohdy nedokáže odpovědět, zvláště pokud jde o českého pseudokonvertitu,“ poznamenává SocioFactor.

Korán (ilustrační snímek).

Korán (ilustrační snímek).

Někteří muslimové pak po správě věznice požadují i modlitební kobereček a korán. Objevily se i ojedinělé případy, kdy se chtěli muslimové sestěhovat k sobě na cely. Mají také právo na jídlo bez vepřového masa. Někteří však volí rovnou vegetariánskou variantu. Také je jim umožněno korespondenčně komunikovat s Islámskou nadací.

Problém nemají české věznice s několikadenním modlením. „Pokud to situace umožní, není v rozporu s časovým rozvrhem dne, je modlení umožněno,“ tvrdí Löffelmannová.

Stížnosti na nedodržování náboženských zvyklostí jsou velmi ojedinělé. Za posledních pět let jich přišlo jen pět a jen jedna byla shledána jako oprávněná. „Vězeň nebyl předveden na bohoslužbu,“ doplnila Löffelmannová.

Někteří muslimové ale i přes své náboženství nepožadují žádné speciální zacházení. Během průzkumu v 33 věznicích ve dvou z nich personál odpověděl, že tamní muslimové se zapojují i do křesťanských aktivit mezi než patří i studium bible.

Nejlépe vychází muslimům vstříc Vazební věznice Ruzyně v Praze. Tamní vyznavači islámu se mohou modlit ve vězeňské modlitebně a jednou za dva týdny je bohoslužba vedena islámským laickým duchovním.

Konverze ve věznicích

V posledních letech zaznamenala vězeňská služba i několik případů konverze vězňů k islámu. „Dle výpovědí bylo zaznamenáno sedm případů,“ popisuje studie. Ve třech případech však bylo podezření z čistě účelné konverze z vidinou získání speciální stravy či přesunutí do jiného zařízení.

Odhad počtu muslimů v jednotlivých vězeňských zařízení od roku 2006 až 2014

  • 100 Praha Ruzyně
  • 40 - 60 Všehrdy, Kynšperk nad Ohří, Kuřim, Ostrava
  • 20 - 30 Plzeň, Olomouc, Praha Pankrác, Litoměřice, Jiřice
  • 10 - 20 Oráčov, Valdice, České Budějovice, Rýnovice
  • 0 - 10 Hradec Králové, Liberec, Mírov, Pardubice, Stráž pod Ralskem, Slavkov, Ostrov nad Ohří, Opava, Heřmanice, Příbram, Karviná.

Existují však také dva případy, kdy vězni změnili svou víru díky vlivu cizince či „autoritativnějšího“ jedince. Je zdokumentován také případ, kdy byl český vězeň po konverzi umístěn do oddělení s ortodoxním muslimem, pro něhož byl však konvertita terčem posměchu.

Falešných konverzí kvůli jiné stravě si všimla i Muslimská obec. „Muslimské stravy se někdy dožadují i vězni, kteří konverzi k islámu pouze předstírají. Často se stane, že po týdnu zjistí, že ve změně stravy žádnou výhodu nenašli a chtějí se vrátit k původní stravě,“ míní Sáňka. 

„Jsou však i případy, kdy Češi přicházející do věznice jako nemuslimové islám během svého pobytu tam poznají a skutečně přijmou,“ potvrzuje Sáňka zjištění výzkumníků.

Stížnosti téměř nemáme

Od svého vzniku se úřad ombudsmana zabývá velmi intenzivně i podmínkami ve věznicích. Stížnosti na diskriminace kvůli víře však téměř nezaznamenal. „Stížnosti namítající nerespektování náboženského vyznání a netoleranci jsou ojedinělé. Za celou existenci instituce ombudsmana by se daly spočítat na prstech jedné ruky,“ odepsala serveru Lidovky.cz Petra Zdražilová, vedoucí právního odboru ombudsmana.

„Ochránkyně kupříkladu řešila stížnost odsouzeného na nemožnost mít při sobě růženec a ve vzájemné diskusi s vězeňskou službou jsme hledali kompromis,“ popisuje Zdražilová jeden z mála případů.

Český statistický úřad uvádí, že počet evidovaných muslimů za deset let klesl. Podle posledního sčítání lidu z roku 2011 se k islámu přihlásilo 3358 lidí. V roce 2011 to však bylo 3699.

Jakub Zelenka

Autor

Jakub Zelenkajakub.zelenka@lidovky.czČlánky




Najdete na Lidovky.cz