14. června 2010 14:25 Lidovky.cz > Zprávy > Svět

Sarkozyho 'berlusconizace'
médií aneb kdo převezme Le Monde

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
Nicolas Sarkozy | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nicolas Sarkozy | foto: Reuters
Dnešní titulky světových listů a internetových serverů ovládá několik hlavních událostí. Zejména pak belgické volby, kde zvítězili vlámští separatisté, neklidná situace v Kyrgyzstánu a přirozeně mistrovství světa v Jihoafrické republice. My se však podíváme tak trochu pod pokličku na zprávy, které by oku méně pozorného čtenáře mohly uniknout.

Takovou zprávou je například prodej francouzského nezávislého listu Le Monde, který se dostal do finančních potíží. Francouzský prezident Nicolas Sarkozy osobně začal usilovat o to, aby se deník nedostal do rukou trojici významných francouzských obchodníků, kterými jsou Pierre Bergé, bývalý obchodní partner módního návrháře Yvesa Saint Laurenta, Mathieu Pigasse z vedení investiční banky Lazard a Xavier Niel, magnát v oblasti telekomunikací.

Sarkozy se obává, že Le Monde v takových rukou by byl jeho nepřítelem pro případné prezidentské volby v roce 2012. Podle něj trojice sympatizuje s opozičními socialisty. Kvůli tomu musel minulý týden do Elysejského paláce "na kobereček" současný šéfredaktor listu Éric Fottorino. Sarkozy vyhrožoval, že pokud převezme list výše zmíněná trojice, odmítne pro Le Monde uvolnit ze státních peněz částku určenou na pomoc krachujícím tištěným médiím. Dnešní Le Nouvel Observateur píše o znepokojení akcionářů Le Monde ze sdružení SLM podle nichž je v demokratické zemi takové zasahování ze strany prezidenta "nepřijatelné".PŮVODNÍ ČLÁNEK ZDE

Aférou se velmi zajímavě zabývá i francouzský internetový server Rue89, který jí v článku Le Monde et Sarkozy: une longue histoire d'ingérence (Le Monde a Sarkozy: dlouhá historie vměšování) uvádí ještě do jiného kontextu. Připomíná, že ve francouzské historii nejde o první případ, kdy politici zasahují do svobody médií. Všímá si také toho, že francouzští politici mají pocit, že média zásadním způsobem mohou ovlivnit výsledky voleb. To však Rue89 vzápětí vyvrací a dokládá to na několika případech z historie. Tak například: v roce 1986měl levicový prezident François Mitterrand podporu listů Le Monde, Libération, řady televizních stanic, ale přesto parlamentní volby vyhrála pravice. PŮVODNÍ ČLÁNEK ZDE

Britský (a tudíž odvážnější) pohled na věc přináší The Daily Telegraph. "Tenhle typ chování nápadně připomíná Berlusconiho (italský premiér, který ovládá většinu tamního mediálního trhu)," cituje list jednoho z Pigassových spolupracovníků. "Je překvapující, že Francie došla až k tomuhle," dodal. List shrnuje, že listy Le Figaro, Les Echos a Le Journal du Dimanche vlastní blízcí přátelé Sarkozyho, stejně jako TF1, jednu z nejsledovanějších francouzských televizních stanic. Dodává, že Sarkozymu se již podařilo prosadit zákon, který mu umožňuje jmenovat šéfa veřejnoprávní televize.PŮVODNÍ ČLÁNEK ZDE





Najdete na Lidovky.cz