Místo červeného kruhu proťatého dvěma šipkami silnice mizící pod modrou duhou. Tak lze slovně popsat výměnu jednoho z nejstarších logotypů v Česku. Ministerstvo dopravy totiž mění logo BESIP, vytvořené akademickým malířem Karlem Míškem už v roce 1967. Tedy v době, kdy tehdy vládní výbor pro bezpečnost silničního provozu vznikl.
Změnu zajetého logotypu prosadil nový šéf BESIP Ondřej Valenta, který proměnu vehementně obhajuje. "Stará značka byla mrtvá. Ukázalo se, že například logo Nemyslíš, zaplatíš ji dokázalo totálně přebít," říká Valenta. Podle něj navíc staré logo "evokovalo příkazovou formu" a BESIP pod jeho vedením chce být spíše partnerem a ochráncem řidičů. "Proto jsme zvolili uklidňující barvy a ochranný modrý půlkruh," dodává.
Staré logo bylo pro řidiče kamionů
Mění se i slogan. Z původního "pro život na silnici" přesedlá BESIP k mottu "... protože jde o život!". Starý slogan byl podle Valenty určen spíše "řidičům kamionů než pro obyčejné motoristy".
Některým grafikům se však dílo agentury Candoo příliš nezamlouvá. S dopravní organizací má podle nich společné jen málo. "Nové logo mi evokuje spíše značku nějakého turistického regionu. Původní logo mi připadá silné a nadčasové. Pokud je důvod k nějaké změně, tak jen formou redesignu logotypu," tvrdí Robert Štencl z grafického studia BastArt.
Jako příliš razantní vidí změnu loga i odborník na marketing Daniel Köppl. "Ke změně loga vedla nového šéfa BESIP zřejmě představa, že když změním logo a slogan, tak si všichni budou myslet, že i produkt je nový. Bohužel to tak ale nefunguje. Změny jsou poněkud unáhlené. Jsem zastáncem spíše postupných změn," myslí si.
Za staré logo stát zaplatil 1,5 milionu
Najdou se ale i obhájci nového logotypu. "BESIP je známý především jako název. Nová změna grafické podoby ho tedy nemůže poškodit," říká Jan Kratěna z grafického studia Bestoff.cz. Do starého loga ministerstvo investovalo ještě v létě Ve hře ale je i finanční hledisko. Staré dosluhující logo si totiž ministerstvo dopravy draze koupilo. Před šesti lety ho stála práva na užívání logotypu 1,5 milionu korun. Do té doby měl autorská práva jeho tvůrce.
Loni v létě dalo ministerstvo do loga další peníze. Kvůli přidání copyrightu nechalo za 60 tisíc korun vypracoval nový manuál, jak logo správně používat. Ten teď mohou na ministerstvu hodit do koše. "Tento argument neberu. I do mnoha kampaní se v minulosti nacpalo hodně peněz a nyní už nefungují," tvrdí Valenta. Nové logo stálo 100 tisíc.
Staré logo BESIP stálo ministerstvo 1,5 milionu. Teď má nové, prý horší
PRAHA -
Ministerstvo dopravy si nechalo za 100 tisíc korun vypracovat nové logo BESIP. Staré prý už bylo mrtvou značkou. A to i přesto, že za práva k němu dal resort před šesti lety 1,5 milionu korun.
Neosvobodili nás jen Sověti a Američani. Loupeže, vraždy či znásilňování byly běžné, říká historik
Rusko ničí zbraně Západu. Účinnost ukrajinské techniky prudce klesá, střely za miliony selhávají
Jak může skončit válka na Ukrajině? Mluví se o výměně kusu země za vstup do NATO i hrozbě „třetího majdanu“
Lobbisté uspěli, Češi přijdou o plně hrazené léky. Podle právníka ministerstvo ignoruje výroky soudů
Nová finta v podvodných SMS: odhlaste si zpoplatněnou službu. Můžete přijít o peníze i citlivé údaje
Za guláš už přes 200 korun. Restaurace vysvětlují, proč od začátku roku opět zrychlily zdražování jídla i nápojů
Rozdáváme batolecí mléko ZDARMA
Na cestě mateřstvím se potkáváme s různými výzvami. V případě výživy našich nejmenších představuje kojení ten nejlepší základ. Pokud však kojení...