Abychom čtenářům poskytli představu, požádali jsme vedení Cermatu o cosi jako ochutnávku. Sérii ukázkových testů z jednotlivých předmětů zahajujeme českým jazykem.
Úloha 1
Seřaďte jednotlivé úryvky (A-E) za sebou tak, aby byla dodržena textová návaznost.
A) Jeho příčinou je laická domněnka, že mrkev ze zahrádky nebo vejce od slepice z malého dvorku musí být kvalitnější než z velkovýroby. B) A zákonitě tak někdy dochází k zklamání.
C) Trochu jinak farmářské trhy chápou zákazníci.
D) Dopouštějí se tak obdobného omylu jako u biopotravin.
E) Ti se v prvé řadě domnívají, že na trhu koupí zboží „zdravější“.
(Ekonom 28/2011)
Komentář: Úloha je určena pro základní úroveň obtížnosti, je zaměřena na ověření dovednosti, zda žák dokáže analyzovat výstavbu výpovědi a textu, posoudí textovou návaznost a aktuální členění výpovědi.
Úlohy 2 a 3
Výchozí text
Měsíc má lososovou barvu
Ví, kde je jeho místo
Můj Bože, kde je moje místo?
Co já vím
Někam se narvu
Měsíc má barvu po masu a v tváři bolestnou grimasu
Bože, jak miluju ten ksicht
Ich liebe ihn
Ich hasse ihn
Er kennt mich nicht
(R. Malý, Lunovis)
Úloha 2
Který z následujících básnických prostředků je uplatněn ve výchozím textu básně?
A) aliterace B) epizeuxis C) aposiopese D) makaronismus
Úloha 3
Ve kterém z následujících veršů výchozího textu vystupuje lyrický subjekt do popředí nejvýrazněji?
A) Někam se narvu
B) ví, kde je jeho místo
C) Měsíc má barvu po masu
D) a v tváři bolestnou grimasu
Komentář: Uvedené úlohy ověřují žákovu dovednost rozpoznat specifické prostředky básnického jazyka (poetického postupu). První úloha je zaměřena na to, zda žák identifikuje v -textu figury a tropy a postihne jejich funkci. Druhá úloha k výchozímu textu se soustředí na problém rozlišení fikčního a aktuálního světa (světa skutečného a světa textu), a to konkrétně na to, jakým způsobem je možné z textu vyabstrahovat podobu lyrického subjektu. Úlohy jsou určeny pro vyšší úroveň obtížnosti.
Další cvičné úlohy si můžete přečíst v úterní příloze Akademie deníku Lidové noviny