Lidovky.cz

28. díl Kurzu právní sebeobrany: Nenuťte mi to zboží!

Česko

  11:09
PRAHA - Nechcete už mít e-mailovou schránku plnou různých obchodních nabídek? Vadí vám, že se vám na telefonu každou hodinu objevuje neznámé číslo, na které nejde zavolat zpátky? Přestaňte být pasivní a braňte se. Obchodní nabídky totiž mají jasně daná pravidla, nastavená zcela ve prospěch spotřebitelů.

28. díl Kurzu právní sebeobrany: Spamy a průzkumy foto: Richard Cortés, Lidové noviny

Pokud vám do e-mailové stránky chodí obchodní nabídky, k jejichž zasílání jste nikdy a nikomu nedali souhlas, jde o protiprávní situaci. Firmu, která vám zprávy posílá, stačí jednou upozornit, že o nabídku nemáte zájem, a hned byste měli mít klid. Pokud ne, můžete obchodníkovi znepříjemnit život mnohem více než on vám: stačí na něj poslat kontrolu Úřadu pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ). Dotyčná firma pak možná zaplatí i několikasettisícovou pokutu.

„Nevyžádaným obchodním sdělením rozumíme všechny formy sdělení, včetně reklamy a vybízení k návštěvě internetových stránek, určeného k přímé či nepřímé podpoře zboží, služeb nebo image podniku jakéhokoli podnikatele, které jsou šířeny elektronickými prostředky bez souhlasu jeho příjemce,“ popisuje přísné právní nastavení Ondřej Antoš z kanceláře Squire Patton Boggs. „Zjednodušeně řečeno jde o neoprávněné rozesílání newsletterů, tipů, aktualit a jiných obchodních sdělení,“ dodává.

Firmy vám totiž mohou posílat své obchodní nabídky e-mailem jen ve chvíli, kdy s tím výslovně souhlasíte. „Pokud souhlas udělíte, může vám odesílatel zasílat obchodní sdělení týkající se nejen jeho vlastních produktů či služeb, ale také nabídek produktů a služeb od jiných osob. Nutné je však pamatovat na to, že odesílatelem musí být vždy osoba, která daný souhlas získala,“ říká Antoš.

Pokud by vám tak například někdo tvrdil, že vám nabídku posílá, protože si koupil databázi elektronických kontaktů, a tak na to má právo, nemá pravdu. „Vzhledem k tomu, že odesílatel musí získat váš souhlas se zasíláním obchodních sdělení ještě před jejich odesláním, nemůže takto získanou databázi použít, jelikož váš souhlas dosud nezískal,“popisuje Antoš.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.